Överväxel går ej i.
Överväxel går ej i.
Hej
Tänkte ställa frågan här.
Har precis monterat en M41 med överväxel typ-D i min amazon -67.
Problemet jag har är att den slår inte i.
Denna låda och överväxel har minst ståt i 10 år.
Solenoiden slår till men växlen går inte i.
Har 2st uppsättningar av låda och överväxel och funderar om det är något man bör kolla innan man byter som kan va fel.
Har provat med solenoiden från den andra överväxlen men ingen lycket resultat där heller.
Filter är rengjort och ny olja är i den.
Tacksam för alla tips.
Tänkte ställa frågan här.
Har precis monterat en M41 med överväxel typ-D i min amazon -67.
Problemet jag har är att den slår inte i.
Denna låda och överväxel har minst ståt i 10 år.
Solenoiden slår till men växlen går inte i.
Har 2st uppsättningar av låda och överväxel och funderar om det är något man bör kolla innan man byter som kan va fel.
Har provat med solenoiden från den andra överväxlen men ingen lycket resultat där heller.
Filter är rengjort och ny olja är i den.
Tacksam för alla tips.
Re: Överväxel går ej i.
Pumpen till oljetrycket drivs av en kil i axeln. Den gick av på polarens OD.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Överväxel går ej i.
Är det nr 4 du menar då?
- Attachments
-
- Kil till OD.JPG (95.43 KiB) Viewed 6318 times
Re: Överväxel går ej i.
Kan man komma åt denna under kåpan med typbeteckningen tror?
Re: Överväxel går ej i.
Här är iallafall en VHB för typ D
Det finns felsökningsschema i boken
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Överväxel går ej i.
Pumpen kan fastna, tror den kan nås via en av pluggarna på undersidan. I alla fall delvis.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Överväxel går ej i.
Tack för svaren, får kolla på oljepumpen och kilen.
Blir nog ta ur den lådan och överväxel som sitter i, och prova den andra jag har.
Lättare och ta i sär och kolla om något sitter fast när den ligger på bänken.
//SE
Blir nog ta ur den lådan och överväxel som sitter i, och prova den andra jag har.
Lättare och ta i sär och kolla om något sitter fast när den ligger på bänken.
//SE
Re: Överväxel går ej i.
Det du kan börja med att göra är att kolla allt som går att kolla utifrån dvs utan att demontera överväxeln.
- kolla att solenoiden är rätt inställd
- kolla att pumpens backventil är tät tex att sätet inte är slitet ovalt
- kolla att oljepumpens pumpstång/kolv rör sig och har rätt slaglängd
- kolla att reduceringsventilen fungerar (här går det också att byta en O-ring)
- kolla att kula och fjädern finns och att kulan tätar mot toppen av manöverventilen
- kolla att manöverventilens urborrning och små hål är öppna
- kolla att oljesilen är ren
- kolla att du har rätt oljetryck i överväxeln. Då krävs ett speciellt verktyg http://www.volvop1800club.se/forum/view ... a16c373cc0
Allt du behöver veta för att göra dessa jobb hittar du i den länkade verkstadshandboken ovan
I dessa två filmer kan du också hitta en del nyttig information (tex i början av film 2 visas pumpens backventil)
https://www.youtube.com/watch?v=Ht6eb7w4gto&t=6s
https://www.youtube.com/watch?v=WvAjwhIaSzw&t=17s
Fungerar inte ovanstående länkar (gör inte för mig) så kopiera dem och klistra in i webbläsaren
I verkstadshandbokens avsnitt "Felsökning" under rubriken "'ÖVERVAXELN KOPPLAR INTE IN" hittar du några ytterligare punkter att kolla. Bla oljenivån i växellådan. Då är det också viktigt att oljepåfyllningspluggen sitter på rätt ställe vilket det inte är säkert att den gör om överväxeln är monterad på en växellåda som inte hade överväxel från början viewtopic.php?f=3&t=13335&p=114869&hili ... A5#p114869 .
För att kunna skruva bort pumpens backventil behöver du ett specialverktyg. Du kan göra ett provisoriskt verktyg själv av en hylsa http://www.volvop1800club.se/forum/view ... a16c373cc0 men vill du känna dig som ett proffs köper du ett tjusigt proffsverktyg av 120Panzer här på forumet viewtopic.php?f=3&t=13335&start=30 (sid 3 långt ner). Det gjorde jag så nu kan jag inbilla mig att jag är ett proffs
- kolla att solenoiden är rätt inställd
- kolla att pumpens backventil är tät tex att sätet inte är slitet ovalt
- kolla att oljepumpens pumpstång/kolv rör sig och har rätt slaglängd
- kolla att reduceringsventilen fungerar (här går det också att byta en O-ring)
- kolla att kula och fjädern finns och att kulan tätar mot toppen av manöverventilen
- kolla att manöverventilens urborrning och små hål är öppna
- kolla att oljesilen är ren
- kolla att du har rätt oljetryck i överväxeln. Då krävs ett speciellt verktyg http://www.volvop1800club.se/forum/view ... a16c373cc0
Allt du behöver veta för att göra dessa jobb hittar du i den länkade verkstadshandboken ovan
I dessa två filmer kan du också hitta en del nyttig information (tex i början av film 2 visas pumpens backventil)
https://www.youtube.com/watch?v=Ht6eb7w4gto&t=6s
https://www.youtube.com/watch?v=WvAjwhIaSzw&t=17s
Fungerar inte ovanstående länkar (gör inte för mig) så kopiera dem och klistra in i webbläsaren
I verkstadshandbokens avsnitt "Felsökning" under rubriken "'ÖVERVAXELN KOPPLAR INTE IN" hittar du några ytterligare punkter att kolla. Bla oljenivån i växellådan. Då är det också viktigt att oljepåfyllningspluggen sitter på rätt ställe vilket det inte är säkert att den gör om överväxeln är monterad på en växellåda som inte hade överväxel från början viewtopic.php?f=3&t=13335&p=114869&hili ... A5#p114869 .
För att kunna skruva bort pumpens backventil behöver du ett specialverktyg. Du kan göra ett provisoriskt verktyg själv av en hylsa http://www.volvop1800club.se/forum/view ... a16c373cc0 men vill du känna dig som ett proffs köper du ett tjusigt proffsverktyg av 120Panzer här på forumet viewtopic.php?f=3&t=13335&start=30 (sid 3 långt ner). Det gjorde jag så nu kan jag inbilla mig att jag är ett proffs
Re: Överväxel går ej i.
Jag hade svårigheter när jag fyllt växellåda och overdrive med växellådsolja SAE 80/90.
Det ordade sig när jad fyllt med motorolja SAE 30 ej multigrade
Det ordade sig när jad fyllt med motorolja SAE 30 ej multigrade
40 år med GT
Re: Överväxel går ej i.
Tack för alla svar, nu sitter min låda nummer 2 i och funkar kanon, blir genom gång på den första lådan när tiden faller på tänkte jag. Jag använder 15W-40 i min låda, nu till sommaren kanske man ska ta SAE 30.