Blir det verkligen så bra som jag läst om på nätet?
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 04b78a4867
Byte till en 240 kupefläkt
Re: Byte till en 240 kupefläkt
Utan att ha gjort det så anser jag att renovera säkringshållaren så att laddlampan inte lyser när fläkten startar samt se till att laddspänningen är OK kommer att öka funktionen på originalfläkten mycket.
Det kan ju vara så att 240 fläktmotor går bättre på lägre spänning än vad Amazonens gör.
Det kan du ju prova, koppla den i serie med en lämplig lampa att simulera ett spänningsfall i säkringsdosan.
Du borde också om du nu inte gjort det, prova fläktarna med det motstånd som rören i kupen ger.
Hur man praktiskt skall göra det ser jag inte framför mig men mottrycket kan ju mycket väl påverka verkningsgraden.
Det kan ju vara så att 240 fläktmotor går bättre på lägre spänning än vad Amazonens gör.
Det kan du ju prova, koppla den i serie med en lämplig lampa att simulera ett spänningsfall i säkringsdosan.
Du borde också om du nu inte gjort det, prova fläktarna med det motstånd som rören i kupen ger.
Hur man praktiskt skall göra det ser jag inte framför mig men mottrycket kan ju mycket väl påverka verkningsgraden.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Byte till en 240 kupefläkt
Jånn har gjort det på sin -67. Sök i forumet så borde det finnas någonstans där.
AVG
Re: Byte till en 240 kupefläkt
QV:
Jag har ett helt nytt elsystem inklusive säkringsdosor på min bil så där finns nog inte mycket att vinna.
Jag är ingen expert på fläktar men för mig känns det som om dessa lågtrycksfläktar tappar ungefär lika mycket flöde om dom utsätts för samma motstånd i "rören". Och då borde det räcka att prova dom "löst" på arbetsbänken. Fast helt säker är jag förstås inte
Jag har ett helt nytt elsystem inklusive säkringsdosor på min bil så där finns nog inte mycket att vinna.
Jag är ingen expert på fläktar men för mig känns det som om dessa lågtrycksfläktar tappar ungefär lika mycket flöde om dom utsätts för samma motstånd i "rören". Och då borde det räcka att prova dom "löst" på arbetsbänken. Fast helt säker är jag förstås inte
Re: Byte till en 240 kupefläkt
Har nu mätt strömförbrukningen på min gamla P1800-fläkt (är nog samma i Amazon) och en nyinköpt 240-fläkt och konstaterar än en gång att det inte verkar vara någon större skillnad i blåset mellan dem
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... edd4#p2672
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... edd4#p2672
Re: Byte till en 240 kupefläkt
Det var verkligen enkelt att sätta dit 240-fläkten i min P1800 och det borde vara lika enkelt på en Amazon. Ingen åverkan överhuvud taget är gjort på varken fläkt eller bil så det är bara att återställa till original om man vill det. Eller använda fläkten i en 240a.
Fästena är gjorda så att fläkten kan justeras både i höjdled, sidled och djupled. För att inte så mycket luft skall återcirkuleras i fläkthuset och aldrig blåsa in i bilen (som med originalfläkten) justerade jag in fläkthjulet så att det sitter 2 mm från fläkthusets inlopp.
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... d8657b10e2
Fästena är gjorda så att fläkten kan justeras både i höjdled, sidled och djupled. För att inte så mycket luft skall återcirkuleras i fläkthuset och aldrig blåsa in i bilen (som med originalfläkten) justerade jag in fläkthjulet så att det sitter 2 mm från fläkthusets inlopp.
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... d8657b10e2
Re: Byte till en 240 kupefläkt
Hur är det med ljudnivån ? Är någon skillnad där mellan fläktarna ? Att en fläkt drar mindre ström är väl en god anledning att byta, så även en tystare fläkt. Inte enbart ett högre luftflöde..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Man work, woman shop
Re: Byte till en 240 kupefläkt
Hur ljudnivån skiljer mellan den gamla originalfläkten och den nya 240-fläkten är svårt att säga men jag har ingen känsla av att ljudnivån skiljer något speciellt. Något annat är väl (?!) inte heller att förvänta sig då jag skulle gissa att det som låter allra mest är när luften strömmar genom fläkthuset och ut genom olika springor och spjäll.
Smaken är ju som baken....dvs delad men för mig är luftflödet det enda viktiga när jag sitter i bilen och det är 28 grader varmt ute och solen gassar från en klarblå himmel. Ur alla andra aspekter duger bilens originalfläkt utmärkt.
Smaken är ju som baken....dvs delad men för mig är luftflödet det enda viktiga när jag sitter i bilen och det är 28 grader varmt ute och solen gassar från en klarblå himmel. Ur alla andra aspekter duger bilens originalfläkt utmärkt.