Min Gyllengula -64

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Loddzz
Posts: 5
Joined: Sun Jul 19, 2020 10:15 am
Location: Malmö

Min Gyllengula -64

Post by Loddzz »

Hej allihopa

Tänkte att det var dags att göra mitt första inlägg här på forumet nu när jag
äntligen har skaffat en Amazon, även om jag har lurkat runt här, utan ett konto, sedan 2012.

Lite historia först om bilen då...

Amazonen såldes av Motorkompaniet i Karlshamn, Blekinge, till en herre
vid namn Arvid Olsson. Och år 1984 så köpte min faster den, och då hade den av
någon anledning hamnat ute på en åker, med endast 4.000 mil på mätaren(nej, mätaren hade inte slagit runt).

Hon körde den till och från jobbet under några år innan den såldes till hennes väninna 1993. Väninnan i sin tur ägde den
endast i 2 månader, sedan köptes den tillbaka utav min farfar.

Han körde den ibland under sommarhalvåret kortare sträckor, men av någon anledning så besiktigade han den
sista gången 2007, och bilen blev avställd 2014.


Så för ungefär en månad sedan så frågade jag honom om han ville sälja den, och vad han isåfall ville ha, och fick till svar att
det var bara att komma och hämta den, helt gratis.
Sagt och gjort, den 27 Juni åkte jag upp och hämtade den och körde inom besiktningen på vägen hem.
Inte en endaste tvåa fick jag, och om jag har räknat rätt så har den bara gått 15.000 mil i skrivandets stund.

Jag har ställt av min XC90 och kör numera denna fantastiska bil till vardags.
Tanken är att den ska renoveras, fast mer som en rullande renovering.
Lite bulor finns, dörrar och skärmar går inte riktigt i linje, bättringsfärg på några ställen, och en
sandplåt som är gjord mer eller mindre helt av spackel.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Pv 444HS -54, Amazon -64
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Min Gyllengula -64

Post by Lars Bd »

Man får gratulera till ett sådant fynd, bilen ser ut att vara i bra skick för sin ålder. Tyvärr får man väl säga har den som de flesta 57-64 fått den senare fronten med 65-66 grillen. Vet du något om hur mycket eller lite rostlagning det har gjorts under åren förutom skärmar och front som tydligen är bytt (skärmemblemen saknas och grillen är inte original).
Hoppas du inte spårar ur och gör en helrenovering utan enbart gör nödvändiga lagningar av karossen. En perfekt bil kan bara bli sämre om man använder den. Lägg tid och pengar på det mekaniska, bromsar, hjulupphängning och drivlina. Låt bulor och skavanker vara kvar men stoppa rosten, mindre skador behöver inte lagas om de rostskyddas. En helrenovering riskerar också att man tappar sugen och ekonomin. Några nya blanka delar får allt annat att se skabbigt ut, många blanka delar blir dyrt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Loddzz
Posts: 5
Joined: Sun Jul 19, 2020 10:15 am
Location: Malmö

Re: Min Gyllengula -64

Post by Loddzz »

Tack :)

Jepp, tyvärr så har den fått nyare grill... Men det ska dit en original så fort jag hittar.
Skärmarna är bytta till plåt då den hade fått plastskärmar på 80-talet, så därför emblemen inte sitter där.
Balkarna under har blivit uppsvetsade av min far för många år sedan, eventuellt trösklarna också, men är inte så säker...
Annars så är det inget mer som blivit lagat, om man inte räknar fusklagningen av sandplåten.

Tanken är att den ska få ny lack, originalfärg naturligtvis, någon gång... Får väl se när det händer...
Allt det mekaniska fungerar, och jag har fixat lite småsaker som bytt tankarmaturen,
bytt ruthållaren i dörren då jag tappade rutan en dag, bytt fönstervev,
klätt bakljusreflektorerna i aluminiumfolie då de är slutsålda hos VP(funkar förvånansvärt bra), kol i generatorn och lite annat småpill.
Pv 444HS -54, Amazon -64
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Min Gyllengula -64

Post by Lars Bd »

Även om det mekaniska fungerar så kan byte av bussningar i fram och bakvagn ge en trevligare åktur. Bromsarna bör du däremot renovera först av allt, på en enkrets-Amazon med gammalt gummi kan man bli bromslös på ett ögonblick.

Med en ny lack ser krom och lister bedrövliga ut, ny utsida ger en skabbig inredning. Ny ut och insida ger stora hål i plånboken och en bil som man kanske inte törs använda.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Loddzz
Posts: 5
Joined: Sun Jul 19, 2020 10:15 am
Location: Malmö

Re: Min Gyllengula -64

Post by Loddzz »

Det kommer, det kommer... Som sagt, rullande renovering :)

Men ny inredning och nytt krom är det tänkt att det ska bli iallafall.
Dock så har förarstolen blivit utbytt till en senare modell, så jag är på jakt efter on originalstol
innan jag beställer ny inredning.
Pv 444HS -54, Amazon -64
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Min Gyllengula -64

Post by QV »

Man brukar behöva några stolar att plocka delar ifrån.
Fick renovera mina stolar innan jag monterade nya klädsen.
Men minnes säger att det inte var några större problem att utföra.
Man märker att de brukar vara lite "snea" i ryggen.

Eftersom jag har en rätt lång rygg och stolarnas rygg är rätt kort så vart det lite kilformat skummgummi längs sidorna och ett band i ryggen för att stabilisera sittkomforten. Jag tycker att det gjorde skillnad.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply