Byte av större balk fram. Risker ?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Byte av större balk fram. Risker ?

Post by droopy »

En hel del gjort som ex Tröskel inre/yttre på ena sidan samt hjulhus och skärmkanter+reservhjulsbaljan..
Nu återstår enbart en till rostlagning.. Byte av den främre feta balken på förarsidan. Den har en del murkenhet och det bästa vore att byta hela längden med böj och allt. Att lappa i bitar är ett alternativ men inte direkt det bästa att göra.

Jag har införskaffat denna balk igår och funderar nu på hur jag borde palla upp bilen, för att undvika att bilen blir sned och att den bortkapade balken förstör symetrin i bilen. Framvagnens tyngd med motor utövar ju krafter på de båda frambalkarna..Kapar man bort den ena så finns ju risken att karossen slår sig och blir sned.. eller ?

Borde jag hänga upp motorn i motorlyften med motorfästena hållandes karossen och placera ut pallbockar någonstans ? Att enbart palla upp vid hjulen tar ju inte bort motorns tyngd från karossen.

Hur skulle en vettig upp pallningt se ut för att kapa loss denna vänstra frambalk och svetsa dit en ny utan att karossen skevar till sig på något sätt ?

Jag har ex. motorlyft, pallbockar, garagedomkraft, "vanlig" hydraulisk domkraft att tillgå även reglar och liknande som kanske kan komma att behövas..

Någon som utfört detta byte utan att få problem med karrossen ?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Byte av större balk fram. Risker ?

Post by Blomquist »

Jag har utfört bytet utan problem, dvs efterföljande framvagnsinställning
blev utförd på verkstad varvid mycket lite justerades. Det lilla som var, hade nog
varit aktuellt i alla fall.
Körde sedan rätt många mil varefter bilen såldes vidare. Vid balkbytet hissades bilen upp
i en fyrpunktslift där bilen vilade på trösklarna. Jag chansade alltså rätt friskt,
men jag var ung och oförsiktig på den tiden...
Trösklarna var dock helt intakta liksom resten av karossen.

Det kan nog vara en bra idé att undersöka skicket på torpeden och skärmbalkarna
innan man kapar bort längsgående balk.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte av större balk fram. Risker ?

Post by QV »

Jag skulle lyfta ur motorn för bättre åtkomlighet samt lättare att mäta in den.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Byte av större balk fram. Risker ?

Post by Per L »

På min P1800 har jag bytt denna balk bakifrån och tom första böjen. Och hela golvet på vänstersidan inklusive vänster del av tvärbalken under framsätet.

Jag plockade förstås ur motorn och ställde bilen på tre pallbockar. Då eliminerar man dom snedbelastningar i karossen det nästan garanterat annars blir med fyra pallbockar. På ordinarie domkraftsfästena bak (höger och vänster) ställde jag pallbockar. Jag tror inte att domkraftsfästena ser likadana ut på en Amazon så man får i så fall hitta andra ställen att placera pallbockarna på.
Fram ställde jag pallbocken mitt under bilen på ett fäste jag gjorde. Bilden visar detta fäste sett från motorrummet bakåt i kardantunneln där växellådan skall sitta (bakom min balk kan man skymta ordinarie växellådsbalk)
IMG_7912 liten.jpg
IMG_7912 liten.jpg (179.73 KiB) Viewed 3054 times
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Byte av större balk fram. Risker ?

Post by droopy »

Växellådan är redan ute efter ett kopplingsbyte så det är ingen stor sak att lyfta ur motorn. Mest lite kablar och anslutningar till förgasaren/grenröret.
Så jag tar nog ur den. Låter säkrast. Det är ju en ansenlig balk i 2mm plåt och det handlar om en dryg meter av balken som skall bort. Risken att något blir snett vill jag helst slippa då det är en del arbete nedlagt redan på bilen.

3-punkts uppallningen borde fungera och med bakre pallbockarna en aning efter bilens mittpunkt i längdled viktmässigt utan motorn i, borde avlasta balkarna fram en hel del. Man märker väl också om kapskivan "hugger" om något drar sig.

Räknar med 2-3 dagar för detta i lugn och ro så att man slipper stressa. Höger tröskel bytte jag tillsammans med sparklådan utanför på 2 dagar och det gick bra och blev rakt. Så i morgon blir det att lyfta ur "spisen" och förbereda för demonteringen av balken.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Byte av större balk fram. Risker ?

Post by Per L »

Om du skall byta en meter av balken så betyder det att du skall skarva balken och då får man tänka till så att svetsen inte krymper och balken slår sig.

Innan jag svetsade ihop balkdelarna valde jag att svetsa tre rejäla plåtar på balkens insida vid skarven. Plåtarna "punkt"-svetsades fast och då kan inte balken slå sig. Efter det svetsades balkarna ihop i skarven och då satt dom redan i rätt läge och så "hårt" sammanfogade av dom tre plåtarna att krympningar i svetsen knappast kunde dra balken snett.

Som bonus fick jag också en skarv som troligen är starkare än vad balken var innan vid skarstället
Här kan du både se hur jag svetsade ihop balkar och hur jag gjorde böjen i balken http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 09be9dc116

När man svetsar två plåtar på varandra som jag gjorde är det förstå viktigt att rostskyddsbehandla ordentligt så att det inte börjar rosta mellan plåtarna
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Byte av större balk fram. Risker ?

Post by droopy »

Jag har en hel "köpebalk" där det skurits ut trekantiga "tårtbitar" på balkens sidor. Det gör att den enkelt kan böjas med hel undersida. Man får lägga i svets i trekanterna som blir mindre då balken böjs. Detta underlättar lite då risken är mindre att det skevar. Men i ändarna hade jag tänkt göra ungefär som du. Ev. kapa några cm på ena sidan så att svets fogarna inte hamnar mitt emot varanda utan förskjuts några cm.

Då jag måste lägga plåtyar omlott, så använder jag volvos svetsbara blå rostskyddsfärg som verkar fungera toppen som skydd mellan plåtarna.
Skärmkanterna har jag dock svetsat "kant i kant" och förtennat/tennspacklat på båda sidor innan jag lagt grundfärgen
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Byte av större balk fram. Risker ?

Post by droopy »

Det tog ett tag innan jag kom till skott.. Men nu är nya balkdelen på plats och bilen verkar ha klarat sig bra.
Jag stagade upp bilen runt om den balk som skulle bytas. Tog några fyrkantjärn och loppade fast på lämpliga ställen så att inget kunde röra sig varesig uppåt eller nedåt eller sidovis. När den gamla balken togs bort så märkte jag inget "spänn" åt något håll och efter att ha punktat fast balken på ett flertal ställen så gick det att helsvetsa skarvarna.

Börjar bli klar med rosten nu och har några småställen runt rutor kvar. dör jag kommer montera bort framrurtan och laga plåten som verkar ha läckt vatten in i kupén och lite vid bakre sidorutan.. Sedan är den tråkiga rosten lagad över hela bilen så att man har lite roligare arbeten framför sig.

Tack för tipsen om att staga upp. Jag skulle eldrig vågat byta denna vänster frambalk utan att staga upp ordentligt.. inte kul om bilen blir sned efter att man svetsat upp den helt och hållet.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply