Är det någon som vet vilka av volvos växelströms generatorer som hade eller går att utrusta med laddningsrelä/kol i samma enhet ?
Mins att jag hade en generator och åkte ner till volvo en dag då laddrelät lagt av och fick en "ombygnadsdel"" att skruva in i generatorn istället för kolhållaren.
Gärna om någon har delnummer på någon av dessa generatorer som kvalificerar sig för en ambyggnad eller redan har denna typen av laddrelä/kol i samma enhet.
Växelströmsgenerator med inbyggt laddrelä
Växelströmsgenerator med inbyggt laddrelä
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Man work, woman shop
Re: Växelströmsgenerator med inbyggt laddrelä
Inte så mycket tunga fakta till din fråga, men omkring 1980 kom växelströmsgeneratorer med inbyggd regulator i generatorn. Tidigare hade regulatorn funnits i en separat burk bredvid generatorn.
OBS! Jag skriver laddningsregulator här för det benämns så när det gäller växelströmsgeneratorer. Till likströmsgeneratorer hette det laddningsrelä. Detta är ju inget viktigt, alla förstår vad som menas ändå. Men jag skriver det bara för att sprida kunskapen.
OBS! Jag skriver laddningsregulator här för det benämns så när det gäller växelströmsgeneratorer. Till likströmsgeneratorer hette det laddningsrelä. Detta är ju inget viktigt, alla förstår vad som menas ändå. Men jag skriver det bara för att sprida kunskapen.
Re: Växelströmsgenerator med inbyggt laddrelä
Du har rätt det skall heta regulator.. En likriktare med reglering och kol i samma enhet. betydligt mindre än den separata enheten på insidan av främre hjulhuset. Får forska lite i 80-tals modellerna. Vill få bort den "extra" burken då jag svetsat igen hålen efter skruvarna och slipat och lackat hela motorrummet. Så om någon har mer info så är den välkommen.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Man work, woman shop
Re: Växelströmsgenerator med inbyggt laddrelä
De Bosch som går att bygga om är de som har trepolig kontakt i kolhållaren. Äldre Bosch har ju bara ett stift och sen ett lock bara och de går inte att ändra.