Ny tändningsnyckel?

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Ny tändningsnyckel?

Post by amazon guy »

Hej, går det att göra en ny nyckel efter något slags serienummer på låskolven? Nu har jag inte plockat isär klumpen i bild nedan än, så vet ej om det överhuvudtaget finns något nummer på insidan (inget på utsidan i alla fall), och vem kan i såna fall göra en ny nyckel efter serienumret?
Dennis
Attachments
379205213_4e2e535b-b3ff-4a05-844f-fa0057ad3eb0.jpg
379205213_4e2e535b-b3ff-4a05-844f-fa0057ad3eb0.jpg (235.46 KiB) Viewed 3091 times
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by QV »

I denna fråga har jag ingen erfarenhet. Så där får någon annan kommentera.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by A-masen »

Jag har inte heller någon direkt erfarenhet av denna frågan. Men när jag jobbade hade jag ett visst litet men viktigt ansvar för nycklar och lås. Då hade jag några gånger ärende till en låssmed. Med detta menas inte någon Nyckel- och Klackbar, utan en riktig licensierad låssmed med utbildning och diplom m.m. Den jag var hos hade dessutom certifiering för att göra jobb hos en viktig myndighet. Det var en trevlig och sympatisk låssmed och vi talade lite om låsen och nycklarna i just mitt ärende. Han berättade att det finns utrustning för att koda av dom flesta lås för att göra nya nycklar. Så om Amazon guy går till en riktig licensifierad låssmed, och har låset med sig, så som det ser ut på bilden, så finns det troligen gott hopp om att få fram nycklar också.
Att det kan kosta något extra kan man nog förstå med tanke på alla regler och byråkrati som ligger bakom tingens ordning, men vi pratar ju om en viss säkerhet här. Att mitt ärende hörde till den mer grovkalibriga varianten, må vara, men ett tändningslås får ju då lite av samma kvalitét av bara farten, så att säga.
I mitt fall tilldrog sig detta i 08-området och där hette firman Bysmeden. Dom finns naturligtvis inte över hela landet, men motsvarande borde ju finnas på andra platser. Men undvik klackbarer.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by amazon guy »

En gång tappade jag nyckelknippan till min '62 Alfa Spider och fick tips om en sådan licensierad låsfirma i Eskilstuna, tror jag det var, som jag skickade samtliga låskolvar till och visst, fick nycklarna gjorda men det kostade över 1 100 spänn plus portot fram och tillbaka, men den gången hade jag inget val, i det här fallet gäller det endast reservdel som jag inte vill läga så mkt pengar på....
Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by amazon guy »

Ok, nån som vet hur man får ut låskolven utan att sabba annat, skall man knacka på den lilla stubben i mitten och på så sätt frigöra låskolven? Finns inga andra skruvar.....
Attachments
001 (11).JPG
001 (11).JPG (109.5 KiB) Viewed 3044 times
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by QV »

Du är säker på att den axeln följer med det nya låset?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by amazon guy »

Absolut inte, därför frågar jag, men eftersom där inte verkar finnas något annat sätt så kanske man får knacka ut hela baletten.....på nåt sätt fick dom ju göra förr i tiden för att kunna byta ut låskolven om det behövdes...
Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by QV »

Om det är låskolven mot rattstången så måste väl aluminiumklumpen bort från rattstången först.

Hur lätt kommer man åt det som är kvar av brytbultarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by amazon guy »

Tja, verkar vara svårt, om inte omöjligt p g a brytbultarna, att skilja aluminumklumpen från rattstången utan att använda grovt våld....och även om man gör det så har man inte uppnåt någonting, tycker jag....antar att låskolven kommer fortfarande vara fast i klumpen..
Last edited by amazon guy on Sun Nov 15, 2020 10:48 am, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by QV »

När jag väl funderat ut hur jag skulle angripa brytbultarna till rattstången på fruns sommarbil så plockade jag bort dom på mindre än 5 minuter.
Detta utan skador på omgivningen, om man bortser från lite metallspån som gärna ramlade in i ögat.
Monteringssättet på 60 talet är inte säkert för 2000 talets verktygsset.
En bild på bytbultarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by amazon guy »

Hur gjorde du då? Både att ta väck brytbultarna och sen komma åt låskolven, menar jag....?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by Lars Bd »

Dessa lås är inte tänkta att plockas isär och blir sannolikt mer eller mindre förstörda då låskolven plockas ur, enklast är att skaffa ett annat rattlås med nyckel och byta komplett. Rör det sig om en bil (69-70) med ett originalmonterat rattlås kan Volvo troligen fixa en ny men dyr nyckel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by amazon guy »

Tack för tipset, nu är inte det så blodigt, hade en sån klump liggande och var bara nyfiken på hur man fixar en ny nyckel, för normalt och med många andra veteranbilar går saker och ting i regel att plocka isär och fixa en ny nyckel med hjälp av serienummer på låskolvarna.
Hoppades bara på att någon varit med om det och gjord det, för förr i tiden blev många startlås förstörda i samband med bilinbrott då tjuvarna försökte starta bilarna genom att köra in skruvmejslarna i låsen.
Dennis
Last edited by amazon guy on Sun Nov 15, 2020 3:41 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny tändningsnyckel?

Post by QV »

amazon guy wrote: Sun Nov 15, 2020 10:49 am Hur gjorde du då? Både att ta väck brytbultarna och sen komma åt låskolven, menar jag....?
Nu plockade jag ur rattstången ur fruns bil, dock så ingick det inte i planen att plocka med rattlåset. (det är heller ingen AMAZON)
Då (1980) var det rätt mjukt järn i brytbultarna så att såga ett spår, slå dit en bits grov bits och knacka loss den med en slående muttermaskin.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply