Hej,
Några frågor eller tankar ang ventilfjäder.
Om jag ändå monterat av toppen på min motor. Varför då inte kolla ventilerna om de är täta eller bara slitna.
Samtidigt varför plocka av mer - man kan prioritera annat om det inte är fel?
1. plast/gummi hatten som syns på ena bilden. Den har jag inte sett i någon annan beskrivning och var väldigt lätt att ta av med nageln. Varför är den där alls? Ska den bara sitta som ett skydd och vara lätt att ta av - och plockas av innan fjäderspännaren monteras?
2. Tittar jag på ventilerna är de orena men de ser inte ut att ha sjunkit in i toppen och därmed inte slitna i kanten/ringen - vilket jag förstått är risken med långkörare. Men det kanske man inte ser förrän de är avmonterade?
3. Någonstans hörde jag att man kan hälla i/kolla med Tröd för att de om de är täta. Om de inte läcker - varför plocka av isf? Någon som har erfarenhet/rekommenderar detta eller ej?
tack
Ventiler och ventilfädrar b18
Re: Ventiler och ventilfädrar b18
Gummihatten står som "skyddsring" i reservdelslistan och jag skulle gissa att den sitter där för att hindra att för mycket av motoroljan rinner ner efter ventilskaftet och förorsakar "hög" oljeförbrukning och blårök vid start av motorn.
Att hälla i T-röd i förbränningsrummet för att se om ventilerna är täta funkar nog bra. Jag brukar ta det jag har med låg ytspänning vilket oftast blir bensin. Lyser man in i avgas- och insugningskanalerna efter säg 5 minuter ser man rätt lätt om det läcker/fuktar. Har jag gjort inslipningen av ventilerna riktigt syns ingen fukt alls.
Hur mycket fukt/läckage som kan anses OK har jag ingen aning om.
Att hälla i T-röd i förbränningsrummet för att se om ventilerna är täta funkar nog bra. Jag brukar ta det jag har med låg ytspänning vilket oftast blir bensin. Lyser man in i avgas- och insugningskanalerna efter säg 5 minuter ser man rätt lätt om det läcker/fuktar. Har jag gjort inslipningen av ventilerna riktigt syns ingen fukt alls.
Hur mycket fukt/läckage som kan anses OK har jag ingen aning om.
Re: Ventiler och ventilfädrar b18
Gummibrickorna var tänkta att minska oljeförbrukningen i motorn...så länge dom satt kvar, när dom blev gamla hade dom en tendens att spricka och falla av. Renoverar man toppen så bör man byta till modernare tätningar.
Det där med att hälla T-sprit i förbränningsrummet för att kolla tätheten fungerar men själv har jag alltid använt lacknafta och istället fyllt kanalerna, då ser man direkt var det eventuellt läcker runt respektive ventil samt man slipper använda ficklampa..
Det där med att hälla T-sprit i förbränningsrummet för att kolla tätheten fungerar men själv har jag alltid använt lacknafta och istället fyllt kanalerna, då ser man direkt var det eventuellt läcker runt respektive ventil samt man slipper använda ficklampa..
Re: Ventiler och ventilfädrar b18
Man kan även kombinera det med en tryckluftspistol och blåsa på insugningssidan och på utblåsningssidan för respektive ventil, täta med en trasa så ser du om det bubblar i lacknaftan.
AVG