Hejsan!
Jag har haft en tanke gällande spaken till överväxeln ett tag nu; Kan man bygga om en blinkersspak till en overdrivespak? Jag har ingen ingen od-spak att jämföra med blinkersspaken, men på bild ser dessa ändå ganska lika ut. Finns det nån som vet om det är samma längd på nämnda spakar? Själva brytarfunktionen finns ju i blinkersspaken, men den kanske inte lämpar sig för ombyggnad osv. Frågorna är många. Det verkar ju inte finnas mycket att gå på i den här frågan, så troligtvis är det ju nåt som sätter stopp för konverteringen. Nån som kan upplysa mig i ärendet?
Bygga om blinkersspak till överväxelspak?
Bygga om blinkersspak till överväxelspak?
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bygga om blinkersspak till överväxelspak?
Jag är inte värsta kunskaparen, men måste få fråga: Tänker du dig att sätta en spak på högersidan av ratten?
I blinkersspaken har du ju ljustutefunktionen. Med den kan du ge en puls till ett relä. Men därefter är det det ju flera funktioner som måste uppfyllas. Reläet skall "hålla" sig själv och det får bara fungera på högsta växeln.
Sedan har du ju två andra funktioner i rattspaken, dom som var körriktningsvisare tidigare. Där kan du kanske hitta någon annan rolig funktion. (Eller leta upp rätt spak, alltså en originaloverdrivespak)
Här kan du se hur och var blinkersspaken normalt sitter och fungerar. Det är nr 26 på schemat. Det framgår att den jordar relät nr 8 när man drar i spaken. Nr 28 på schemat är den kontakt som man påverkar i originaloverdrive. Den jordar på samma ställe som 26. Och vad jag har förstått, så sitter spaken på högersidan av ratten i förekommande fall.
http://volvoamazonpictures.se/guides/In ... ontakt.pdf
En rättelse: Kontakten nr 28 ser du inte på kopplingsschemat, men den finns alldeles till höger om kontakt 27 som du ser på bilden. Om du skall göra den här modifieringen så kan du leta upp det schemat som gäller för just din bil och årsmodell här på forumet under avdelningen Övrigt och vidare till Dokumentation och rubriken Elschema.
I blinkersspaken har du ju ljustutefunktionen. Med den kan du ge en puls till ett relä. Men därefter är det det ju flera funktioner som måste uppfyllas. Reläet skall "hålla" sig själv och det får bara fungera på högsta växeln.
Sedan har du ju två andra funktioner i rattspaken, dom som var körriktningsvisare tidigare. Där kan du kanske hitta någon annan rolig funktion. (Eller leta upp rätt spak, alltså en originaloverdrivespak)
Här kan du se hur och var blinkersspaken normalt sitter och fungerar. Det är nr 26 på schemat. Det framgår att den jordar relät nr 8 när man drar i spaken. Nr 28 på schemat är den kontakt som man påverkar i originaloverdrive. Den jordar på samma ställe som 26. Och vad jag har förstått, så sitter spaken på högersidan av ratten i förekommande fall.
http://volvoamazonpictures.se/guides/In ... ontakt.pdf
En rättelse: Kontakten nr 28 ser du inte på kopplingsschemat, men den finns alldeles till höger om kontakt 27 som du ser på bilden. Om du skall göra den här modifieringen så kan du leta upp det schemat som gäller för just din bil och årsmodell här på forumet under avdelningen Övrigt och vidare till Dokumentation och rubriken Elschema.
Re: Bygga om blinkersspak till överväxelspak?
En strömbrytare med längre arm och montera dit plastbiten från blinkersarmen.
https://www.bobbeckfuelinjection.co.uk/ ... 1358-p.asp
Tror jag är enklare även om just denna brytare kanske inte är optimal.
https://www.bobbeckfuelinjection.co.uk/ ... 1358-p.asp
Tror jag är enklare även om just denna brytare kanske inte är optimal.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.