Däck till Amazon -66

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Tobbe
Posts: 3
Joined: Fri May 28, 2021 7:21 pm

Däck till Amazon -66

Post by Tobbe »

Hej är ny på forumet och har precis dammat av min gamla röda 2d Amazon -66 som stått och samlat damm i garaget.

Efter en kort provtur som nästan slutade uppe på trottoaren och närmare inspektion så inser jag att däcken är hårda som hockeypuckar och behöver bytas omgående. De som sitter på bilen är säkert 20 plus år gamla och till på köpet ett par regumerade :shock: Bilen har orignial fälgar med 165/80 15 viket ser "rätt" ut så nu är frågan vilket fabrikat och modell av däck man skall gå för.

Ser på nätet att de flesta däck till "nomalpris" i denna storlek nästan ser lite för "moderna" ut i profilen för att passa bilens utseende. Visst kan jag tänka mig köpa t.ex. Michelin XZX för att behålla utseendet på bilen om jag måste. Men innan jag går vidare med detta skulle det vara intressant att höra om någon annan har hittat något däckfabrikat och modell till mer överkomliga priser som ser bra ut på en Amazon.

Så jag tänkte att jag ställer frågan här där den samlade Amzonkunskapen är som högst. :D

Tack för hjälpen på förhand.
Tobbe
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Däck till Amazon -66

Post by amazon guy »

Personligen har jag hört talas om Vredestein Classic som ett jättebra däck via den amerikanska Alfa klubben, ung samma dimension 165-15 och moderat pris, har dock aldrig kollar upp den informationen här i Sverige..
Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Däck till Amazon -66

Post by A-masen »

Jag har ett något suddigt minne från den aktuella tiden att Volvo valde Pirelli när det blev dags att leverera bilarna (Amazon) med radialdäck.
Men tag inte detta som något "tungt" argument. Det är många år sedan och mycket har hänt på olika fronter. Bl.a däckfabrikernas produkter.
Tobbe
Posts: 3
Joined: Fri May 28, 2021 7:21 pm

Re: Däck till Amazon -66

Post by Tobbe »

amazon guy wrote: Sat May 29, 2021 7:55 am Personligen har jag hört talas om Vredestein Classic som ett jättebra däck via den amerikanska Alfa klubben, ung samma dimension 165-15 och moderat pris, har dock aldrig kollar upp den informationen här i Sverige..
Dennis
Tack för informationen Dennis, skall kika på det.
Tobbe
Posts: 3
Joined: Fri May 28, 2021 7:21 pm

Re: Däck till Amazon -66

Post by Tobbe »

Tack för tipset A-masen, tror jag också har läst detta någonstans, skall leta lite till. Har fortfarande förhoppningen att kunna hitta däck som ser bra ut men som inte kostar fullt så mycket som "classic" däcken verkar göra.
Post Reply