B20 Marin, kylvattenläckage
B20 Marin, kylvattenläckage
Hej!
Jag har en gammal Volvo B20 Marin, som häromdagen började "läcka" kylvatten - ja, egentligen handlar det om en veritabel fontän.
Det är ganska klart vad det beror på ur den bifogade bilden - termostathuset har uppenbart rostat sönder inifrån.
Jag är verkligen ingen expert på motorer, men också jag förstår att det här är riktigt illa och att det måste åtgärdas. Mina frågor är följande:
1) Jag antar att åtminstone hela topplocket måste bytas ut. Är det här en del som är lätt att hitta? Vart ska jag vända mig i så fall?
2) Går det att göra ngn "quickfix" vilket skulle tillåta mig att köra båten till närmaste varv (5-6 sjömil)? Jag förstår bra att en snabblösning förr eller senare gör motorn väldigt illa, men skulle det vara möjligt att täppa till hålet på ngt sätt så att jag vågar använda motorn i någon timme? Typ, smeta Plastic Padding över hålet...
Jag kan tillägga att motorn i övrigt fungerat problemfritt, men det är ganska klart att den nu kräver en rätt grundlig genomgång.
Stort tack i förhand för hjälp och förslag!
hälsar
Micke
Jag har en gammal Volvo B20 Marin, som häromdagen började "läcka" kylvatten - ja, egentligen handlar det om en veritabel fontän.
Det är ganska klart vad det beror på ur den bifogade bilden - termostathuset har uppenbart rostat sönder inifrån.
Jag är verkligen ingen expert på motorer, men också jag förstår att det här är riktigt illa och att det måste åtgärdas. Mina frågor är följande:
1) Jag antar att åtminstone hela topplocket måste bytas ut. Är det här en del som är lätt att hitta? Vart ska jag vända mig i så fall?
2) Går det att göra ngn "quickfix" vilket skulle tillåta mig att köra båten till närmaste varv (5-6 sjömil)? Jag förstår bra att en snabblösning förr eller senare gör motorn väldigt illa, men skulle det vara möjligt att täppa till hålet på ngt sätt så att jag vågar använda motorn i någon timme? Typ, smeta Plastic Padding över hålet...
Jag kan tillägga att motorn i övrigt fungerat problemfritt, men det är ganska klart att den nu kräver en rätt grundlig genomgång.
Stort tack i förhand för hjälp och förslag!
hälsar
Micke
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Hej, du hittar ett begagnat B20 topplock ganska enkelt på Tradera, dock dräller det inte av dom men dyker upp då och då....
Det finns ett amerikanskt medel/pasta, typ 2 K cement som är väldigt bra och som det mest troligt går att täppa till hålet tillfälligt med, kanske t o m permanent!!! Används ofta på sönderärgade vattenpumpar, insidan av toppar, diverse ställen inne i blocken osv...
Problemet är att just nu är jag inte hemma (har det liggande där) och minns inte vad det heter, men kommer hem ikväll så kan du få namnet.
Dennis
Det finns ett amerikanskt medel/pasta, typ 2 K cement som är väldigt bra och som det mest troligt går att täppa till hålet tillfälligt med, kanske t o m permanent!!! Används ofta på sönderärgade vattenpumpar, insidan av toppar, diverse ställen inne i blocken osv...
Problemet är att just nu är jag inte hemma (har det liggande där) och minns inte vad det heter, men kommer hem ikväll så kan du få namnet.
Dennis
Last edited by amazon guy on Tue Jul 27, 2021 9:34 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
P. S.
Plastik padding skulle jag inte rekommendera, i s f i glasfiber utförandet, men tveksamt....kanske nån som har bättre erfarenhet med PP användning på ett sånt ställe....
Kanske det går att svetsa igen hållet???
Dennis
Plastik padding skulle jag inte rekommendera, i s f i glasfiber utförandet, men tveksamt....kanske nån som har bättre erfarenhet med PP användning på ett sånt ställe....
Kanske det går att svetsa igen hållet???
Dennis
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Hej!
Tack för snabbt svar, det låter betryggande. Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde bidra med namnet på pastan du talade om.
Ett annat svar jag fick föreslog att jag skulle byta ut den frostplugg som tydligen rostat:
https://vparts.se/se/frostplugg-till-vo ... -35mm.html
Låter klokt det med...!
Tack för snabbt svar, det låter betryggande. Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde bidra med namnet på pastan du talade om.
Ett annat svar jag fick föreslog att jag skulle byta ut den frostplugg som tydligen rostat:
https://vparts.se/se/frostplugg-till-vo ... -35mm.html
Låter klokt det med...!
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Ja så, var där en frostplugg så är det inget snack om saken, det logiska, enda rätta och enkelt....
Dennis
Dennis
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
...måste ännu fråga...det är förstås klokt att putsa runt kanterna före jag slår in frostpluggen. Bara med trasa, eller ska jag använda något rengöringsmedel?
Vissa sidor rekommenderar någon slags klet runt kanterna. Andra hävdar att pluggen ska slås in som den går och står. Vilkendera är att rekommendera? Och vilket klet i så fall?
Tack igen på förhand!
--m
Vissa sidor rekommenderar någon slags klet runt kanterna. Andra hävdar att pluggen ska slås in som den går och står. Vilkendera är att rekommendera? Och vilket klet i så fall?
Tack igen på förhand!
--m
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Beror nog på om där är eventuellt rostangrepp runt om kanterna, då får du ta och göra rent med nåt slags finare slippapper. Det är nog bäst att kleta på nåt som tätar (och håller i fortsättningen) innan du knackar in den nya pluggen, skadar definitivt inte....klet = tätningsmassa, kan nog bara gå till närmaste bilverkstad och be dom att få lite på fingret, det bör räcka....
Pluggen köper du på VP Autoparts eller hos någon av dom andra....
Dennis
Pluggen köper du på VP Autoparts eller hos någon av dom andra....
Dennis
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Tack igen! Det här ska jag väl fixa!
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Kollade på bilden igen och det är nog bäst du byter den andra pluggen vid sidan om med, visar den rostbubblor på utsidan som den gör så är det bara fråga om några veckor innan den går samma väg.....
Dennis
Dennis
-
- Posts: 517
- Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
- Location: Malmö
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Den amerikanska lagningsmassan heter J-B Weld men det är ingenting du behöver nu när det är självklart, enkelt och det enda rätta att byta frostpluggarna...
Dennis
Dennis
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Så sant. Jag tror jag ska se över dem alla...amazon guy wrote: ↑Tue Jul 27, 2021 5:34 pm Kollade på bilden igen och det är nog bäst du byter den andra pluggen vid sidan om med, visar den rostbubblor på utsidan som den gör så är det bara fråga om några veckor innan den går samma väg.....
Prima, tack - det ska jag lägga bakom örat. Inte alls omöjligt att det behövs i andra sammanhang.amazon guy wrote: ↑Tue Jul 27, 2021 7:17 pm Den amerikanska lagningsmassan heter J-B Weld men det är ingenting du behöver nu när det är självklart, enkelt och det enda rätta att byta frostpluggarna...
Tack igen för alla råd, mycket uppskattat!
--m
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Det finns rostfria "frostpluggar" som ska sitta på sjövattenkylda marinmotorer. Skaffa såna!
Din topp är inte en original marintopp utan en vanlig B20 topp som modifierats, därav att pluggarna rostar. Syns på att man pluggat hålen för vattenpumpen med en platta.
Din topp är inte en original marintopp utan en vanlig B20 topp som modifierats, därav att pluggarna rostar. Syns på att man pluggat hålen för vattenpumpen med en platta.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Tack för svar - rostfritt känns rätt, i all synnerhet som jag använder motorn i saltvatten.
Din iakttagelse om toppen är intressant, och förklarar förstås också rostproblemet. Vet du, är det här en vanlig lösning? Och vilka andra komplikationer kan jag eventuellt stöta på pga det här?
undrar
Micke
Re: B20 Marin, kylvattenläckage
Det är extremt vanligt, finns nog inte många sjövattenkylda "AQ-motorer" kvar som inte har får antingen topp, block eller bägge bytta mot delar med ursprung från bilar.
Man pluggar vattenpumpens hål, borrar ett nytt för det lilla kylröret til termostathuset, pluggar värmeuttagen i bakkant och byter frostpluggar mot rostfria. Dessutom brukar man borra ett hål i bakänden på kylröret som går genom toppen för att förbättra flödet i bakkant.
Inga problem alls om det bara används rätt delar!
Man pluggar vattenpumpens hål, borrar ett nytt för det lilla kylröret til termostathuset, pluggar värmeuttagen i bakkant och byter frostpluggar mot rostfria. Dessutom brukar man borra ett hål i bakänden på kylröret som går genom toppen för att förbättra flödet i bakkant.
Inga problem alls om det bara används rätt delar!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969