Kylvattenläckage 2.0

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Lars Bd »

Det verkar finnas både kullagrade och glidlagrade pumpar, firman du länkade till i första inlägget har repsatser utan impeller för 8-900kr till kullagrade pumpar. Misslyckas renoveringen behöver du köpa en ny pump ändå så frågan är om det blir så dyrt med en ny pump till slut.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

Lars Bd wrote: Sat Sep 18, 2021 9:26 pm Det verkar finnas både kullagrade och glidlagrade pumpar, firman du länkade till i första inlägget har repsatser utan impeller för 8-900kr till kullagrade pumpar. Misslyckas renoveringen behöver du köpa en ny pump ändå så frågan är om det blir så dyrt med en ny pump till slut.
Sant, men en bra mekanisk verkstad borde kunna bedöma i förväg om dom klarar av det eller inte, dom har ju alla tänkbara verktyg och maskiner för att lyckas, å andra sidan köper man renoveeingssatsen för 900 och sen skall betala verkstaden, så är man mer eller mindre i samma kostnad som att köpa denna splitter nya pumpen ändå....
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by TVR »

Den sortens pump är med all sannolikhet glidlagrad. De kullagrade är större.
Det sitter två packboxar (läpptätning) i den som behöver bytas. Enkelt jobb, även för den som inte är van att meka. Det vikiga är att man ser till att vända dem åt rätt håll (titta och fota hur den du tar ut ser ut).

Köp en sån här sats:
https://drevdelar.se/rep-sats-for-glidl ... l-md3-md17

Men, innan någon påperkar det. Börja givetvis med att ta loss pumpen och dubbelkolla att det är den glidlagrade. Det syns om man tar i sär den och drar ut axeln.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by TVR »

Behöver man en extra pump så finns de förresten ganska ofta för små pengar på t ex Tradera,
Så man kan rent av köpa en xtra och renovera vid sidan av för att sen bara byta.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

Tack till dig också, Göran! Skönt att höra att det inte är en alltför stor operation!

h,

Micke
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

TVR wrote: Mon Sep 20, 2021 5:32 am Behöver man en extra pump så finns de förresten ganska ofta för små pengar på t ex Tradera,
Så man kan rent av köpa en xtra och renovera vid sidan av för att sen bara byta.
Och så behöver du mest troligt inte köpa hela drevsatsen heller utan bara packboxarna, beror förstås på om axeln är rostangripen eller inte för då måste den bytas ut med.....
Dennis
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

Tack igen för goda tips. Passar då på att ställa nästa fråga. Jag ska strax lyfta båten och packa in henne för vintern. Jag föreställer mig att pumparbetet blir en del av vinterservicen. Hur rekommenderar experterna att jag gör det?

1) Före jag lyfter båten (kan bli tajt med tidtabeller)
2) Som en del av vinterservicen (då jag väl har svårt att testa den, båten på torra land)
3) Rör ingenting över vintern, pyssla med pumpen inför sjösättningen.

undrar micke
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by TVR »

Jag hade ju gjort det efter att båten är undanställd och vinterkonserverad (du ska ju köra igenom glykol i motorn, då behövs pumpen).
Skulle du hitta något fel på pumpen (sprickor eller extremt slitage) som gör att just den inte går att renovera borde du kunna hitta en annan begagnad under höst/vinter.

Du har då gott om tid att inspektera om t ex axeln är så sliten att den behöver bytas eller om det bara är packboxarna. Beroende på vad som behövs så beställer du delar i lugn och ro. Är locket slitet (det man tar loss för att komma åt impellern) kan man enkelt planslipa det med lite fint slippapper så det blir plant igen.

Sen monterar du den till våren och sätter igång. Det är verkligen inte något märkvärdigt jobb på något vis.... Att testa den på land är inget problem om man har en vattenslang med bra flöde eller en större behållare (tunna) som man kan fylla upp med vatten innan man börjar.


Har du tur så dyker det upp delar för att även färskvattenkonvertera på t ex Tradera under vintern. Jag själv har fått tag i två uppsättningar med allt för det på just Tradera. En "dubbelpump" där pumpen har två impellerhus, ett för färskvatten och ett för sjövatten och som ersätter originalpumpen (blir då givetvis något "längre" så man måste ha plats framför motorn). Plus en Martec pump som sätts på vevaxeln som komplement till originalpumpen. En pumpar då sjövatten och en pumpar färskvatten.
Även värmeväxlare dyker upp ganska frekvent på Tradera och på blocket.

EDIT: La till lite mer text
Last edited by TVR on Wed Sep 29, 2021 8:57 am, edited 2 times in total.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

Tack igen! Det blir bra, det här!

--m
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

TVR wrote: Wed Sep 29, 2021 8:42 am Har du tur så dyker det upp delar för att även färskvattenkonvertera på t ex Tradera under vintern. Jag själv har fått tag i två uppsättningar med allt för det på just Tradera. En "dubbelpump" där pumpen har två impellerhus, ett för färskvatten och ett för sjövatten och som ersätter originalpumpen (blir då givetvis något "längre" så man måste ha plats framför motorn). Plus en Martec pump som sätts på vevaxeln som komplement till originalpumpen. En pumpar då sjövatten och en pumpar färskvatten.
Även värmeväxlare dyker upp ganska frekvent på Tradera och på blocket.

EDIT: La till lite mer text
Hej!

Tack för tillägget, det låter intressant. Förstår jag dig rätt...skulle det här alltså innebära att själva motorkylningen sker med färskvatten (i ett slutet cirkulerande system, gissar jag) och färskvattnet kyls i sin tur med sjö(havs)vatten? På så sätt skulle alltså korrosionsproblemet minska?

Det finns fast huru mycket utrymme framför min motor, så det är inte ett problem. Råkar du ha länkar till ngn do-it-yourself-video/site för det här?

undrar

micke
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by TVR »

Precis. Man låter färskvatten (glykolblandat) cirkulera i en krets driven av motorns originalpump. Detta kyler man i en värmeväxlare med hjälp av sjövatten som pumpas upp mha en annan, eftermonterad, pump. Sjövattnet släpps ut den vanliga vägen via avgaserna.
I Sverige är nog Martecs varianter på detta mest vanliga för eftermontering. Man kan hitta monteringsanvisningen online om man letar lite.
Tyvärr är ju Martecs sats skrämmande dyr men ibland kan man hitta dem begagnade. Jag fick fatt på värmeväxlare och extra pump från Martec (monteras på remskivan på vevaxeln) begagnad till min båt. Expansionskärl tar man från t ex en Volvo 200/700/900. Slangdragning pusslade jag ihop själv med universaldelar.
Martec anser at man även kan kyla limpan och oljan med färskvatten men på min båt räckte inte kylningen till utan oljan blev väldigt varm. Kör sjövatten i den kretsen istället. Limpan hade fått längre livslängd med färskvatten men det får jag väl stå ut med....

Har tyvärr ingen bra länk på minnet men det finns lite info och bilder på nätet. Dock inte något överflöd. Lämpliga sökord är t ex AQ130, B20, färskvattenkylning, värmeväxlare
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

Tackar hjärtligast igen! Låter som ett intressant projekt, som kunde förlänga motorns livslängd en smula...!

--micke
Post Reply