Hej!
Nu är det dags för att vinterpaketera min motor, Volvo B20. En gammal manual säger så här. De här finns tydligen inte mera på hyllan.. Nybörjarfråga: Vilka moderna rostskyddsoljor och -medel skulle det här motsvara?
Undrar Micke
Vilka oljor och smörjmedel?
Vilka oljor och smörjmedel?
- Attachments
-
- Vinter.png (572.42 KiB) Viewed 1726 times
Re: Vilka oljor och smörjmedel?
Använd vanlig motorolja (nybytt) inuti motorn.
Glykolblandat vatten i kylsystemet.
Säger jag i alla fall. Nu ser vi fram mot vad andra tycker.
Glykolblandat vatten i kylsystemet.
Säger jag i alla fall. Nu ser vi fram mot vad andra tycker.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: Vilka oljor och smörjmedel?
Tack för snabbt svar! Vanlig motorolja låter klokt. Så vitt jag förstått handboken rätt ska jag först skölja motorn med rostskyddsmedlet som nämns, därefter fylla på med glykol. Alla tankar förstås välkomna
Re: Vilka oljor och smörjmedel?
Okq8 säger så här https://www.okq8.se/~/media/dokument-pa ... f?la=sv-se
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Vilka oljor och smörjmedel?
Strunta i rostskyddsmedel i kylsystemet, bara glykol. Men töm ur sjövattnet innan du kör i glykolblandningen. Gör du inte det kommer motorn inte att fyllas med glykolblandat vatten (om inte du har värmt upp den så mycket så termostaten garanterat är öppen).
Man kan också ta ur termostaten så vattnet ska gå in i motorn men då måste man ju krångla med packningar och tätningar. Så enklast är att först dränera den helt på sjövatten mha kranarna (en på oljekylen och en baktill på blocket).
Vad har du för drev? 100-drev, 270/280? Om man kan sätta en så kallad drevsäck eller en behållare vid utloppet och fånga upp och återcirkulera en glykolblandning in tillbaka in i vattenintaget så kan man givetvis varmköra motorn helt med glykolblandning istället. Men det går åt ganska mycket vätska, det blandas in avgaser i vätskan och det är för det mesta allmänt svårt att få till arrangemanget. Är med stor sannolikhet enklare att tömma motorn helt innan som beskrivet ovan.
Jag har personligen aldrig sprutat in olja i luftintaget eller i tändstiftshålen så som OKQ8 beskriver och har inte haft några problem med rost i cylindrar, insug eller ventilsystem. Men jag kan ha haft tur och det är inte skadligt att göra det (olja i rimliga mängder) så varför inte? Allt beror så klart också på hur fuktigt det är där motorn förvaras. Fukt ska givetvis alltid undvikas.
Man kan också ta ur termostaten så vattnet ska gå in i motorn men då måste man ju krångla med packningar och tätningar. Så enklast är att först dränera den helt på sjövatten mha kranarna (en på oljekylen och en baktill på blocket).
Vad har du för drev? 100-drev, 270/280? Om man kan sätta en så kallad drevsäck eller en behållare vid utloppet och fånga upp och återcirkulera en glykolblandning in tillbaka in i vattenintaget så kan man givetvis varmköra motorn helt med glykolblandning istället. Men det går åt ganska mycket vätska, det blandas in avgaser i vätskan och det är för det mesta allmänt svårt att få till arrangemanget. Är med stor sannolikhet enklare att tömma motorn helt innan som beskrivet ovan.
Jag har personligen aldrig sprutat in olja i luftintaget eller i tändstiftshålen så som OKQ8 beskriver och har inte haft några problem med rost i cylindrar, insug eller ventilsystem. Men jag kan ha haft tur och det är inte skadligt att göra det (olja i rimliga mängder) så varför inte? Allt beror så klart också på hur fuktigt det är där motorn förvaras. Fukt ska givetvis alltid undvikas.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: Vilka oljor och smörjmedel?
När jag hade sjövattenkyld motor så hade jag en gammal termostat som jag tagit bort själva termostatdelen på när jag konserverade. På så sätt fick jag till packningen till termostathuset. Sedan använde jag drevsäck, men som TVR säger är det smart att tappa ur så mycket sjövatten man kan innan eftersom glykolblandningen annars späds ut ytterligare. Det kan vara bra att kolla fryspunkten på glykolen i drevsäcken när man anser sig vara klar.
Jag återanvänder glykolen tills jag tycker den blir för skitig (från avgaserna) rätt eller fel vet jag inte, men så gör jag.
Har du bränslefilter med vattenavskiljare är det en god idé att dränera detta så att det inte finns vatten kvar i botten på koppen.
Jag har inte gjort det förut, och det har visserligen gått bra. Men i år tänkte jag lyxa till det med att köra motorn på alkylatbensin vid konserveringen så att det är det jag har i bränslefilter och förgasare över vintern. Alkylat är lite renare och mer åldersstabil än vanlig bensin så det minskar risken för avlagringar i förgasarna. Och så kanske uppstarten i vår blir lite lättare. Vi får se
Jag återanvänder glykolen tills jag tycker den blir för skitig (från avgaserna) rätt eller fel vet jag inte, men så gör jag.
Har du bränslefilter med vattenavskiljare är det en god idé att dränera detta så att det inte finns vatten kvar i botten på koppen.
Jag har inte gjort det förut, och det har visserligen gått bra. Men i år tänkte jag lyxa till det med att köra motorn på alkylatbensin vid konserveringen så att det är det jag har i bränslefilter och förgasare över vintern. Alkylat är lite renare och mer åldersstabil än vanlig bensin så det minskar risken för avlagringar i förgasarna. Och så kanske uppstarten i vår blir lite lättare. Vi får se