Fel oljetrycksgivare?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Alexk
Posts: 4
Joined: Wed Nov 03, 2021 9:49 pm

Fel oljetrycksgivare?

Post by Alexk »

Halloj!
Ny amazonägare här som ännu är ganska novis på att skruva, men köpte ändå drömbilen i somras och tänkte jag lär mig förr eller senare :D
Oljelampan tänds ibland strax efter start. Då har jag dragit åt givaren nån kvarts varv varpå lampan slocknat vid omstart. Där har även läckt lite olja kring givaren.

Så jag börjar med det enkla och köper en ny givare (VP-autoparts Artnr: 672910)
Men vid montering så kärvade den efter två varv på gängan, till skillnad från den gamla givaren som skruvas i och ur utan problem. Vill ju inte paja några gängor här genom att chansa!
Vet att det skall vara konisk gänga så jag mätte de inre och yttre gängtopparna och märkte att de var olika. Är detta pga slitage eller har jag fel dimension?:

Nya givaren: 10,15mm-9,80mm
Gamla givaren: 9,85mm-9,67mm

Bifogar bild med den nya givaren till vänster. Man kan ana att den nya är större men enligt VP skall den vara kompatibel med B16-B18-B20.
Är det någon här som gjort samma byte med framgång? Har jag missat något eller är jag för försiktig? :lol:

Alex
givare.jpg
givare.jpg (63.74 KiB) Viewed 1002 times
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by amazon guy »

Har du kollat oljenivån till och börja med??? Lampan lyser ofta upp när det är för lite olja i motorn...
Dennis
Alexk
Posts: 4
Joined: Wed Nov 03, 2021 9:49 pm

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by Alexk »

Yes, oljenivån är kontrollerad och såg bra ut.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by amazon guy »

Och själva kontakten kabeln-givaren (vid givaren) är också ok? Ibland hänger kontakten på bara några få tuna trådar......
Last edited by amazon guy on Fri Nov 05, 2021 8:35 am, edited 1 time in total.
Alexk
Posts: 4
Joined: Wed Nov 03, 2021 9:49 pm

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by Alexk »

Japp, kabeln satt som berget i den gamla kabelskon när jag bytte till flatstiftshylsa. Kabeln i sig verkar också intakt så långt det gick att följa den.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by amazon guy »

Hmmm, då är det nog fel på givaren...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by A-masen »

Det är ett känt Volvofel att oljetrycksgivaren falsklarmar. Isoleringen på kabeln är skadad. Vanligtvis mot oljefiltret, men kan naturligtvis uppstå var som helst på kabeln.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by Lars Bd »

Du är förmodligen onödigt försiktig, linda på lite gängtejp som tätningsmedel först. Undvik att limma, risken finns att man dra av den då den senare behöver lossas. Dra inte heller överdrivet hårt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by Arne »

Gängtejpen kan isolera oljetrycksgivaren så den inte fungerar, den behöver kontakt mot gods där den sitter mot blocket.
AVG
Alexk
Posts: 4
Joined: Wed Nov 03, 2021 9:49 pm

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by Alexk »

Tack för svaren!
Har varit i kontakt med VP som testat givaren på flera motorer med bra passning. Så troligen är det fel dimension på min gamla givare då gängan ska täta på bara ett par varv.
Jag har hört både ja och nej ang. loctite gänglåsning. Vad har man för alternativ bortsett från gängtejp?
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Fel oljetrycksgivare?

Post by StefanM »

Givaren till höger känner jag inte igen alls efter 35 års allbilsskruvande så risken är ju att nån har tagit fel givare tidigare och fått dit......Finns en del gängor som är förvillande lika och det kanske går bra att dra dit en givare men sen när man ska byta till rätt så kanske det inte går lika bra......
Post Reply