etch primer på mindre rostfläckar på torpedskott

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

etch primer på mindre rostfläckar på torpedskott

Post by Goines »

Hej,

många trådar om primer.



JAg har i motorrummet slipat rent lite runt rattstång/ på torpedplåt där bromsvätska runnit och skapat ytrost. Samt vid batterihyllan!

Några fåtal punkter - i övrigt ser det ok ut så total nedmontering är inte aktuellt just nu. Bara för detta.

Sprayprimer känns smidigt.
Inget nämns om hagmans etch primer. Någon som har någon åsikt om denna produkt?

På databladet ser jag det står:
Får ej övermålas med polyester och epoxyprodukter

JAg hade tänkt måla med min färg på VP beställda - Lack 65 Gråbeige spray. Någon som vet något om det funkar eller ej? JAg har givetvis frågat VP men inte fått svar ännu.....

De flesta trådar verkar förespråka hagmans stålprimer/CA primer - gula. ÄR det fortfarande rekommendationen - även på mindre /punkt skador som ska fixas till?

Jag tänkte mig slip ->primer -> sen färg - ev slip där det behövs.

tack
/Gustav
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: etch primer på mindre rostfläckar på torpedskott

Post by Blomquist »

Det heter sig att man skall måla grundfärg på epoxyfärg INNAN man lägger topplack.
Min personliga erfarenhet är att det funkar ändå, alltså utan grundfärg, men den erfarenheten
kommer av att jag inte visste bättre. Topllacken har dock inte ramlat av ännu, trots tio år.
med det sagt är det ju ingen garanti. Kanske bäst att följa färgtillverkarnas rekommendationer.

Hagmans CA-primer är fantastisk enlig min mening, den isolerar plåten från atmosfärens funkt,
det gör vanlig grundfärg inte i samma utsträckning.
210 -64, 223 -68
Post Reply