"Förmässning"

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

"Förmässning"

Post by A-masen »

Det finns en metod att "förmässinga stål". Man värmer stålytan, gasolbrännare räcker. Sedan kör man på med en mässingsborste. En rund trissa på en lämplig borrmaskin. Glöm inte skyddsglasögon! Det här har jag bara sett på YouTube men det fungerade.
Är det någon som har prövat? Blir det hållbart eller slits det bort med enbart "handkraft"?
I filmen hade dom blästrat stålytan först och det kanske är naturligt att göra det för att få bort oxider, fett och annat.

Ett viktigt tillägg, jag glömde lägga in filmen: https://www.youtube.com/watch?v=mFK9H4AG_Ww
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: "Förmässning"

Post by Hasse63 »

hejs... på vad tänker du att det skulle bli snyggt.. har inte provat men jag kan tänka mig att det sitter hyfsat bra och kanske går att få blankare, men hur är det med vatten och sen rost? finns annars mässingplåt man kan bocka och så.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: "Förmässning"

Post by A-masen »

" på vad tänker du att det skulle bli snyggt.."

Njaaa... Jag var mest nyfiken på om det fungerar tillfredsställande. Jag har inget projekt för detta, det var mera ett allmänt intresse. Men jag såg senare när jag Googlade lite på det att det finns även galvanisk/kemiska processer för det. Men det var kanske lite mer resurskrävande.
Post Reply