Fläkt på hatthyllan vs eluppvärmd bakruta?

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Fläkt på hatthyllan vs eluppvärmd bakruta?

Post by amazon guy »

Hej, skulle vilja fråga om en fläkt på hatthyllan är lika effektiv att få bort den irriterande imman mitt i vinter som en eluppvärmd bakruta, har inget av det i min bil och vet inte riktigt vad jag skall satsa på???
Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fläkt på hatthyllan vs eluppvärmd bakruta?

Post by A-masen »

Jag är inte värsta klimatexperten, men jag skulle nog föredra en bättre luftväxling som senare bilmodeller har. Alltså med ett utsläpp av den uppvärmda luften som har passerat fläktelementet och färdats genom kupén. Det finns en hel del fukt i luften och det är den som sätter sig på bakrutan om den inte kommer ut.
Kolla t.ex på Volvo 140 eller 240. Där har du en "perforerad" list under bakrutan. Där blåser luften ut och tar med sig mycket av fukten. Jag är fullt medveten om att man måste ha någon form av "luftslussar" så att det inte A: Kommer in fukt och luft bakvägen. B: Om luften skall passera bagageutrymmet så måste det finnas något "enkelriktat" utsläpp därifrån också. Men försök kolla på hur dom löste det i 140/240. I mitt minne säger något att Biltema sålde någon sorts "backventiler" för många år sedan. Det var typ en "pingpong-boll" med en mycket svag fjäder som stängde när det inte var något tryck på den. Eftersom dom inte finns kvar så säger det att dom inte fungerade så bra. Eller så var bilfabrikanterna duktigare på att lösa problemet från fabriken.
Men både fläktar och elbakrutor hjälper nog en hel del för att flytta på luften. (Fanns det elbakrutor till Amazon?) Som jag minns det var den första bilen som hade elbakrutor Rover, någon gång på 60-talet? Men det var nästan centimeterbreda band över rutan. "Nummer två" var om jag minns rätt (?) SAAB. Men då var det smala streck. Sedan kom alla andra fabrikat efter.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Fläkt på hatthyllan vs eluppvärmd bakruta?

Post by Zappafan »

Lite halvtaskig bild men, hade lös bagageluckelåset för service så tänkte jag varför inte försöka få lite genomströmning i kupe'n, gjorde dessa "hål" bakom regskylten & borrade ett gäng hål längst bak på hatthyllan ( i stort sett osynligt utifrån) funkade över förväntan, håller upp hela bakrutan & halva sidorutorna på framdörrarna vid riktigt kall väderlek..... :grin:
IMG_0739.JPG
IMG_0739.JPG (1.72 MiB) Viewed 481 times
Amazon -66 overdrive
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fläkt på hatthyllan vs eluppvärmd bakruta?

Post by A-masen »

Jag Googlade lite på detta och fann den här: https://www.fruugo.se/backventil-rostfr ... M2EALw_wcB
Jag har ju bara sett den så här på min dataskärm, men om man försöker hitta en lösning på problemet "Imma på bakrutan" så kanske något sådant här är användbart. Jag tänker att man sätter den här efter ett utblås vid bakrutan och låter det gå vidare till bagageutrymmet. Därifrån får det blåsa ut i luften genom kanaler som är regn- och snösäkra. Alltså att början på kanalen(erna?) sitter så högt att även den värsta vårflod inte rinner in och själva utloppet sitter tämligen lågt under bilen. Gärna med gälar eller liknande så att inte fartvinden trycker på från fel håll.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Fläkt på hatthyllan vs eluppvärmd bakruta?

Post by Zappafan »

Tycker det verkar lite överdrivet med backventil, så fort bilen är i rörelse så har du ju tryck "ut" från kupe'n.....
Amazon -66 overdrive
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fläkt på hatthyllan vs eluppvärmd bakruta?

Post by amazon guy »

Man kan ju öppna sidorutan lite (vintertid t ex) och så får man utsug direkt, rökarna använder ju denna trick jämt....för övrigt ville jag använda original tillbehör....eluppvärmda rutor fanns på Amazoner, typ påklistrade metal stripes, vet däremot ej om fabriksgrej eller extra tillbehör....
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fläkt på hatthyllan vs eluppvärmd bakruta?

Post by A-masen »

Naturligtvis monterar man den här ventilen bak i bilen. Och ett utsug så långt bak man kan komma i kupén, under bakrutan på "hatthyllan". Visst fungerar ventilationsrutan bra, men den släpper bara ut den luften som är närmast. Fram i kupén. Luften tar den kortaste vägen. Alla moderna bilar har ju detta systemet. Det är nog inte bara "som av en händelse".
Post Reply