Lite råd ang. Volvo B18 och D-Kam

Moderatorer
Post Reply
heriksson
Posts: 1
Joined: Mon Aug 08, 2022 12:44 pm

Lite råd ang. Volvo B18 och D-Kam

Post by heriksson »

Hej!
Kan ju börja med att säga hej till alla som läser och är villiga att komma med lite tips som kanske kan bidra med en fungerande lösning.
Vet ej om detta är rätt forumsdel att lägga min post i då jag anser att den hör hemma här iom att jag tänkt att byta kamaxel och bara det ser jag som att trimma men sen vet jag inte vad alla andra tycker. Moderator får ändra om det är så.
Är relativt ny i Amazon kulturen men har lite insikt men är ändå inte riktigt kunnig men är på väg att göra rent och skall lyfta ur min B18 från min Amazon -65 för tanken var att byta packningar och även byta kam till en D-kam vilket räcker gott o väl för min del utan att slänga ut för mycket pengar för o skaffa fram en steg 2 topp m.m. för att kunna slänga i en K-kam eller liknande, men nu till frågan läste någonstans att man skulle plana toppen 1-2mm för att det skulle funka med att montera D-kammen likaså hade jag tänkt att beställa en renoveringssats eller liknande till min Stromberg 175CD 2, upptäckte även att gasspjället satt på fel sida på min stromberg går det att byta sida eller är det enklare att tillverka ett längre stag? Då min troligtvis kommer från en 140 el 240 där det suttit dubbla stromberg så den är monterad på höger sida om förgasaren. Även en ny bränslepump (blockmonterad som sitter orginal) då min verkar ha gett upp eller är sliten. Sen blir det även att svetsa det sista i motorutrymmet för att sedan in och besiktiga bilen och förhoppningsvis kunna köra den utan större bekymmer.

som sagt det uppskattas med svar och kanske lite hjälp om det är någon som sitter med någon information, ser hemskt gärna inga dumma kommentarer från någon som kan o vet allt då kan dom skriva av sig i någon annan forumsdel istället.

tack på förhand
//Henrik
Volvo Amazon 12134 VL 1965
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Lite råd ang. Volvo B18 och D-Kam

Post by rolwig »

Hej! D-kammen ger en lite ruppig gång vid tomgång (har åkt med en) så där skulle jag rekommendera K-kammen som är nästan samma men lugnare på tomgång. Att bara byta kam ger inte så mycket effektökning, man bör även byta till mera förgasare, grövre avgassystem och större kanaler i toppen. När du byter kam ska du även byta kamaxellagrena, är dom slitna påverkar det oljetryck, ventilspel (ventilslammer) och tändningen.
Jag åkte Amazon på sjuttiotalet men B-18 borrad till B-20 med D-kam, dubbla SU (korttid med en Weber 28/36), 2 tums avgassystem och modifierad topp. Klockade 0-100 på 9-10 sekunder kompisens SAAB V4 med 2 tumssystem behövde 16 sekunder till 100.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Lite råd ang. Volvo B18 och D-Kam

Post by Arne »

Då du byter kamaxel så bör du även byta ventillyftarna, annars nöter du ner den nya kamaxeln på nolltid.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lite råd ang. Volvo B18 och D-Kam

Post by Hasse63 »

D-kam D-jet 71-73 och K kam K-jet 74-76, alltså originalkammar till B20E. d är aningen vassare, i en annars originalmotor händer inte mycket, men sätter du på en weber helst större är weber dcd 36/36 så blir du glatt överraskad. Jag har sålt alla fula/dåliga weber dcd 36/36 och kör med dubbla SU. SÅ mycket snyggare, bättre och effektivare. Men de kräver "ständiga" justeringar. det behöver inte dcd
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply