Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
har någon gång fått ner bilen i 0,7 på motorväg. Detta med 4:10, OD och rätt tändinställning.
Normalt är runt 0,8 och ibland upp mot 0,9 så de ligger där.
Normalt är runt 0,8 och ibland upp mot 0,9 så de ligger där.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Alltid kul med lite extra då man beställt ett paket/brev... , tänkte prova (lite starkare) LED-lampor bak på Amazon...
Amazon -66 overdrive
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Lite bättre ljus blev det, alldeles lämpligt...
Vä:original
Hö:LED
Vä:original
Hö:LED
Amazon -66 overdrive
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
För att mäta bättre eller sämre ljus kan man använda en "gammaldags" exponeringsmätare. Några exempel: http://www.samlarkameror.com/exposure_meter.htm
Även många "analoga" systemkameror (gamla pappersbildkameror) hade på senare tid en inbyggd exponeringsmätare. Har den ett visarinstrument så går det att använda en sådan också. Se till att du mäter på samma avstånd, samma ljus omkring (helst mörkt) Även bilens färg kan påverka om man mäter på olika bilar, så byt helst lamporna i samma bil om man vill jämföra. Även strålkastarna kan mätas. T.ex om man vill kolla reflektorerna eller glasen etc. etc. Men gå en liten bit längre bort om du mäter strålkastarna.
Exponeringsmätarna har en omräkningsfunktion med filmkänslighet, slutartider, avstånd m.m. Den biten behöver man inte använda här. Det är bara det uppmätta ljusvärdet som är intressant. Och som sagt, mät under så lika förutsättningar som möjligt.
Även många "analoga" systemkameror (gamla pappersbildkameror) hade på senare tid en inbyggd exponeringsmätare. Har den ett visarinstrument så går det att använda en sådan också. Se till att du mäter på samma avstånd, samma ljus omkring (helst mörkt) Även bilens färg kan påverka om man mäter på olika bilar, så byt helst lamporna i samma bil om man vill jämföra. Även strålkastarna kan mätas. T.ex om man vill kolla reflektorerna eller glasen etc. etc. Men gå en liten bit längre bort om du mäter strålkastarna.
Exponeringsmätarna har en omräkningsfunktion med filmkänslighet, slutartider, avstånd m.m. Den biten behöver man inte använda här. Det är bara det uppmätta ljusvärdet som är intressant. Och som sagt, mät under så lika förutsättningar som möjligt.
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Nu ljuger ju mobilkameran lite, men som sagt ljusare blev det, lite förvånad då man läste att dom rekommenderade att man köpte samma färg på lampan som glaset... (Rött i det här fallet..)
Amazon -66 overdrive
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Fortsätter väl i samma tråd, köpte ny bagagerumsmatta (textil typ nålfilt) & reservhjulsöverdrag, för det finns väl inte nytillverkade av gummi? (originalmattan ligger kvar under, men har blivit ful & börjar släppa bitar ur.....)
Amazon -66 overdrive
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Budade hem dom hära, (weber 40) så det blir väl en uppdatering nångång framöver , har aldrig varit nån riktig fan av SU:are....
Amazon -66 overdrive
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Bäst att köpa på sig lite "delar"...
Amazon -66 overdrive
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Hade varit kul att kanske få ut 120-130 hk....
Amazon -66 overdrive
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Ropade in dessa på Tradera, är det bra grejor tro?
Amazon -66 overdrive
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Kul med lite grejor då och då...
1985-86 Satte jag biltemas värsta (har för mig att de var vita) rally gasdämpar bak på en 142, fram nya oljedämpare, byte även till rallydämpare. min dåvarande sambo klagade att det blev stötigt. jag höll med om det och bytte till olje.. som att åka på en gammal lastkärra från 30-talet.
Glöm inte att lufta dom... tryck ihop de några gånger stående, och lägg inte omkull dom innan montage,
1985-86 Satte jag biltemas värsta (har för mig att de var vita) rally gasdämpar bak på en 142, fram nya oljedämpare, byte även till rallydämpare. min dåvarande sambo klagade att det blev stötigt. jag höll med om det och bytte till olje.. som att åka på en gammal lastkärra från 30-talet.
Glöm inte att lufta dom... tryck ihop de några gånger stående, och lägg inte omkull dom innan montage,
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Vilken förgasare...(& tändning... ;) )
Jag hade gula Biltemadämpare på en Opel Ascona A (fram) stenhårda & gick aldrig sönder , har snackat med vår lokale trimningsexpert (har bromsbänk & dom flesta maskiner för div. motorjobb, han hade visst portat 320 toppar hittills...) tyckte man skulle göra för blyfritt, B20 ventiler & styrningar, kompa 11-1, ståldrev (sitter redan där) men däremot tyckte han inte K-kammen var så bra utan hellre en Enem-profil P2 som han kunde slipa på ett fräscht kam ämne....120-130 HK lät inte vara några som helst problem....
Amazon -66 overdrive