Elfel

Moderatorer
Post Reply
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Elfel

Post by Janne1969 »

Hej
Har en Amazon 69 Sedan, idag dök ett elfel upp säkring nr 2 går hela tiden
Tidigare ägare hade satt en 16 a säkring på denna plats där det skall sitta en 8a, så här ligger det något dolt fel antagligen
Säkringen tar ju tutan och bromsljusen om jag har förstått det rätt, sätter jag i 16 a säkringen så funkar det förstås, men så skall det ju inte vara
Vad kan felet sitta någonstans, bromsljuskontakt,backljuskontakt i vxl låda,backljusrelät,?
Tacksam för tips hur jag kan lösa detta…… Janne
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Elfel

Post by Lars Bd »

Det enklaste borde vara att koppla bort kablarna från säkringen som går sönder, montera en 8A och koppla in en kabel åt gången. Jag är ganska övertygad om att backljuskontakten och bromsljuskontakten är oskyldig Däremot kan kablarna mellan säkringen och bromsljuskontakt/backljusrelä/signalhorn vara tänkbara kandidater. Detta förutsätter att elsystemet i övrigt är orört och original samt att säkringen går direkt tändningen vrid på.
Det kan finnas annan utrustning inkopplad på den säkringen t.ex. en numera defekt radio eller liknande vilket i så fall förändrar förutsättningarna. Men ett test av de enskilda kablarna enligt ovan borde kunna begränsa tänkbara felkällor.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply