Tips sökes för att få bort bromstrummorna

Moderatorer
Post Reply
questswe
Posts: 4
Joined: Mon Dec 19, 2022 6:38 pm

Tips sökes för att få bort bromstrummorna

Post by questswe »

Har problem att få bort trummorna på amazonen.
Har byggt en avdragare som jag har monterat på trumman men vägrar lossna. Har värmt och monterat en slaghammare på avdragaren men det sitter fast.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Tips sökes för att få bort bromstrummorna

Post by Per L »

Du har inte berättat hur du byggt din avdragare men risken är att du byggt den för klen. Har trumman suttit länge kan det behövas väldigt stora krafter för att den skall lossna.
Du skriver slaghammare och då ser jag framför mig en sådan där en stålklump glider på en axel. Den tror jag i så fall är alldeles för klen. Det kan mycket väl behövas en slägghammare som du bankar på med "för kung och fosterland". Fast man får förstås banka på lämpliga ställen så att du inte slår sönder något.

En sådan här avdragare brukar jag använda och även med den kan det bli väldigt besvärligt.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000017009
Jag skruvar åt den fingängade skruven så mycket jag orkar och slår sedan på skruven med slägghammaren. Det kan ta ett tag men till slut brukar trumman lossna.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Tips sökes för att få bort bromstrummorna

Post by Lars Bd »

Avdragarens centrumskruv ska enbart skruvas för hand sedan dras hjulmuttrarna korsvis tills trumman släpper. Muttrarna ska vändas med konan från trumman. Avdragningskraften blir mycket större genom att dra 5 fingängade muttrar är att dra en relativt grovgängad centrumskruv. Då man har spänt upp avdragaren ordentligt kan värme göra underverk.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Tips sökes för att få bort bromstrummorna

Post by Per L »

Din metod Lars Bd (att värma) är säkert mycket bättre för hjullagren också!
questswe
Posts: 4
Joined: Mon Dec 19, 2022 6:38 pm

Re: Tips sökes för att få bort bromstrummorna

Post by questswe »

Tack för tipsen! Nu efter julhelgen i garaget har jag bara lyckats få bort en trumbroms med det verktyg jag tillverkat själv. Platan är gjord i 6mm plåt så tycker den borde hålla. Dock är centrumskruven en m20 gängstång, så kraften när man drar åt blir ej så stark. Provade även ditt tips Lars Bd med hjulmuttrarna utan framgång.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tips sökes för att få bort bromstrummorna

Post by QV »

Jag skulle påstå att 6mm är för klent.
En 5mm plåt viker sig markant och blir i princip oduglig vid 5 ton (när jag pressade in ett hjullager).
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply