Pinjong

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Pinjong

Post by Hasse63 »

Nu när 65 är besiktad och klar så...

Bakaxeln tjuter. "Måste" byta de 3 pinjong lagren i klumpen (Spencer) Låter som de bakre är värst ute.
Nån som vet om man måste ha specialverktyg och om det bara går att byta, eller måste det mätas in?

Vad måste man byta förutom lager,,, har aldrig skruvat i diffklumpen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Pinjong

Post by Per L »

Det är säkert ingen större skillnad mellan en Spencer och andra differentialväxlar och då skulle jag bara byta men hålla väldigt noga reda på vart "alla" shims och annat satt innan jag demonterade grejorna och sedan sätta ihop allt exakt som det satt innan.
För att kolla upp om det blivit bra behöver du dock kolla att kuggingreppet och kuggflanksspelet blivit enligt specifikationerna.

Om du söker på tex Google hittar du hur mycket information som helst om hur man renoverar bakaxlar. Spencer differentialer verkar det inte var mycket skrivet om men metoden att plocka ihop en differential är mycket likartad hos de flesta fabrikat. Börja tex att läsa VOLVOs verkstadshandbok
https://volvo1800pictures.com/document/ ... akaxel.pdf

Jag renoverade bakaxeln till min P1800 (inte Spencer) och den blev bra. Jag hade aldrig plockat ihop någon bakaxel förut och det var mycket jag behövde lära mig men med hjälp av olika forum på nätet och mycket Googlande gick det bra
Den här beskrivningen satte jag ihop om hur jag gjorde
https://www.dropbox.com/s/007j0onwf1hyv ... f.pdf?dl=0
Många länkar är tyvärr inaktuella men det ger i alla fall en bild av hur jag jorde!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Pinjong

Post by Lars Bd »

Man måste inte ha specialverktyg men det är mycket enklare med dessa. Det går att chansa med att bara byta lager och återanvända de shims som finns, problemet är att om kuggingreppet och/eller förspänningen blir felaktigt kan det vara besvärligt att dra av lagren för att kunna justera. Det enda i övrigt som bör bytas är nog pinjongtätningen, hjullagertätningar samt eventuellt slitbrickor vid diffdreven. Innan axeln rivs ner bör du även noga kontrollera om innehållet ser renoverbart ut, inga lösa kuggar eller högar av metallspån i oljan. Kontrollera även ytan på kuggarna.

Spicer heter axeln och inget annat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply