Värmetermostaten

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Värmetermostaten

Post by Kenneth Boström »

Hejsan har renoverat en amazon och skall börja med att skruva tillbaka allt men stöter på ett litet problen då värmepaketet var demonterat när jag köpte den. Jag undrar var kopparslingan skall sitta till termostaten för kupevärmen. Har sökt i volvos verkstadskataloger men hittar ingen bild.
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta simpla problem.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Stick in den i slangen där varmluften blåser.
AVG
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

Jaha ja funkar säkert men var ska den sitta , är det på utsidan av fläktpaketet ? Brevid värmeelementet så sitter det två klämmor och jag undrar om det ska sitta där men det verkar inte finnas något väg in för slingan.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Den sitter instucken mellan de 2 halvorna som värmepaketet består av och på undersidan av elementet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

På min (en 63'a) sitter den ihopringlad under värmepaketet i en \"tyg flärp\" med tryckknapplåsning. Inte en riktigt bra förklaring där men men.

Annars verkar det vara vanligt med att den sitter i värmepaketet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

Tack alla det ska vara som jag trodde då enl.lars det är en 65:a såg ingen väg in i paketet men får väl kolla igen.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det finns ingen \"väg\" utan den sitter bara klämd mellan plåthalvorna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Bytte ventil på min 65:a... Tog bort ett par skruvar o bände isär (Bara lite) de två halvorna i värmepaketet o tryckte in kopparslingan lite försiktigt, eller om det var med lite våld :roll: i vecket som verkade vara gjort för tråden......
Annars tycker jag Arnes förslag lät smidigt!!! Skulle gjort så idag. Lät smidigt o utan strul.....
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

Hej igen alla glada amazonägare, eftersom allt är nerskruvat och renoverat så är det lika bra att sätta dit grejerna som dom ska sitta tänkte jag och det verkar vara lite konstigt att det inte finns någon liten nersänkning där kopparslingan ska in, man är rädd att den ska klämmas sönder annars men jag får väl göra en liten inbuktning på båda halvorna, visserligen ska det vara karosserikitt mellan dom men det blir inte så tjokt lager när man drar åt skruvarna.
Är inte kopparslingan fylld med något som te.x. tempgivaren? eller är det bara en koppartråd?
Du Roberth skrammlar det inte när du bara stack in slingan och inte satte fest den i klämmorna?
Tack än en gång till alla som hjäpt till
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Tror inte kopparslingan är fylld med något... Hoppas det... :?

Jag kommer inte riktigt ihåg... Men när jag tog lös den gamla så lossade jag på en eller två genomgående skruvar som höll ihop värmepaketet just \"där\"...
Sedan försökte jag dra ur den gamla slingan med våld o det gick väl sådär... Så då tog jag en skruvmejsel o bände isär värmepaketet någon millimeter till o då gick det bättre o få iut den gamla kopparslingan...
Tyckte att det på min var en liten öppning just där tråden ska in men det kan lika gärna vara den gamla tråden som gjort märken/utbuktningar på \"halvorna\"...
Sedan trädde jag, med lite lirkande, in den nya kopparslingan...

Några klämmor har jag inte något minne av... :oops: Var ska dom sitta :?: Inne i värmepaketet eller :?: Men något skrammel har jag inte... Åtminstone inte där... :wink:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Kan du inte bifoga en bild? Jag har lite probb med vart slangarna ska gå.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

\"koppartråden\"eller givaren har samma vätska i sig som tämpgivaren har, eter om jag inte mins helt fel. det funkar som en tärmostat. Den ska inte bara stoppas in utan den ska sitta i små \"plaststift\" som i sin tur är instoppad mellan cellerna. Den ska sitta som i en fyrkant på värmeelementet.

Det är ingen risk att den kläms sönder så vida man nöjer sig med de plåtskruvar som redan finns.

Jag har min givare under/bakom värmepacketet, lindad i en spiral och det funkar de med.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: Värmetermostaten

Post by Janne1969 »

Hoppar in på detta ämne….
Har en Sedan 69 och givarröret med eter i sitter lindat runt värmeventilen vilket gör att man måste reglera värmen hela tiden
Vore tacksam om någon eventuellt har en bild eller en utförlig förklaring hur givarröret skall sitta monterat mot värmelelementet i paketet, vill ha det korrekt monterat
Har även kollat i Volvos handböcker men ingen bra bild som visar montaget!
Mvh Janne
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Värmetermostaten

Post by Per L »

https://volvo1800pictures.com/document/ ... kaross.pdf sid 27 bild 66.

Gäller visserligen P1800 men det är säkert på liknande sätt på en Amazon
Post Reply