Ventilspelinställning

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Ventilspelinställning

Post by amazon guy »

Hej, skulle vilja fråga beträffande ventiinställningen på min '69 Amazon vars kamaxel, lyftare, vipparmar osv som hör till kraftöverföringen antar jag inte är bytta på jättelänge, om ens, därmed kanske något trötta och utslitna, är det isf ok att ställa ner ventilerna till 0,25 istället för standard 0,40 när nytt???
För att inte snacka om ventiltickandet förstås....
Tack för svaret,
Dennis
Last edited by amazon guy on Sat Sep 09, 2023 4:52 pm, edited 1 time in total.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Ventilinställning

Post by Per L »

Jag har gjort på olika bilar som du funderar att göra. Men det är förstås förknippat med en viss risk som du behöver ta.
Så här resonerar jag!

Biltillverkarens rekommenderade ventilspel är förstås (!?) valt för att bilen skall kunna rulla med full gas timme efter timme på Tysklands motorvägar utan att bränna ventilerna. Om du har ett annat körmönster än så finns det marginaler att tulla på. Men det är förstås på din egen risk.

Jag har tex minskat ventilspelet väsentligt på en gammal BMW som jag använde som bruksbil. Den tickade väldigt högt i ventilerna och det blev väldigt mycket tystare när jag minskade ventilspelet. Efter 75.000 mil sålde jag bilen och hade inte haft några problem med brända ventiler.
Nu håller jag på att testa vilket ventilspel jag måste ha på min nyrenoverade Porsche 356 motor för att ventiltickandet skall bli "vettigt". För närvarande provar jag med 0,05 mm på insuget och 0,10 på avgasen (skall vara 0,10 och 0,15) och det går att minska ytterligare om det behövs. I USA lär det finnas exempel på ägare som kör racing med sina Porsche 356 och dom ställer in ventilspelet på 0 (noll) mm och det fungerar det också. Inte för att det skall bli tystare utan för att få lite extra lyfthöjd. Dom ser dock till att det går att vrida stötstången för hand när ventilen är stängd så att inte ventilen riskerar att vara aningen "öppen" i stängt läge. Och så kollar dom förstås "ventilspelet" efter varje race.

Min erfarenhet är att kör man vettigt, kollar ventilspelet "ofta" och håller koll på kompressionstrycket kan man minska ventilspelet utan stora risker.
På min P1800 har jag dock inte gjort det för en B20 skall ju ticka en del i ventilerna utan att det är fel.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Ventilinställning

Post by amazon guy »

Hej Per,
Kanon och tack för svaret!
Kör egentligen nästan ingenting, kanske max 50 mil om året, resten av tiden står bilen parkerad. Har fått rekommendationen på att sänka till 0,25 av två "skruvare" med rätt så lång erfarenhet och med hänsyn till att som jag redan skrev, både kammaxeln, lyftare, ventilstänger och vipparmar kan faktiskt vara, och mest troligt är utslitna så lät det rätt logiskt.
Jag testar och så får vi se...
Dennis
Post Reply