Inställnig av ventiler?!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: ventiljustering

Post by Rogge »

Daggis wrote:Det förfaringssätt som Hasse63 beskrivit använder jag till min B20 som har KG10 kam. Ock det funkar perfekt.

Det går inte att göra fel, står motorn ett varv fel så att 1:an ej är i kompläge går det ej att få spel dessa ventiler.

Detta sättet är nedskrivet i volvos egen rephandbok och det funkar givetvis även på måttliga trimkammar. Och det går ju mycket fortare än det andra sättet då man inte behöver vrida runt moton så mycket.
jag tyckte det var enklare att ställa dom för en cylinder i taget, då jag inte hade nån aning om hur dom skulle stå när jag monterat min planade topp igen =) och så hade jag aldrig ställt ventiler innan men nu har man lärt sig det
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

jag har kört 0.15 på insug och 0.25 på ut...det har funkat fint hur länge som helts....
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Re:

Post by Prototypen »

Frenell wrote:jag har kört 0.15 på insug och 0.25 på ut...det har funkat fint hur länge som helts....
Det är lite "snålt" visserligen ökar öppningstiden på ventilen något men man riskerar också att bränna avgasventilerna.
Enl. de flesta Volvo manualer anger man spelet till 0,40-0,45mm. Men det finns undantag ex. B18B P1800 manualen där man anger 0,50-0,55mm.

Image

P1800 manualen

Image
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

ställ motorn i noll... känn sen vilka ventiler som väger... väger 4ans kan du ställa ventil 1 2 3 5 väger 1an kan du ställa övriga... ventilspelet ska va 0,40 varm som kall motor...
b20 power....
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re:

Post by amazon guy »

Frenell wrote: Sat Nov 05, 2005 2:58 am jag har kört 0.15 på insug och 0.25 på ut...det har funkat fint hur länge som helts....
Hej, måste bara fråga, funkar din ventilinställning fortfarande utan problem?
Dennis
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inställnig av ventiler?!

Post by QV »

Om vipparmsbryggan är sliten så är ett ventilspel på 0,25 inte 0,25 i praktiken.

Så frågan kan besvaras men man vet inte hur ägaren har mätt eller om vipparmen är sliten.

Det som händer när vipparmen blir sliten är att ventilskaftet sliter på vipparmen.
När man sedan skall ställa in ventilspelet så är det normala bladmåttet bredare än ventilskaftets diameter.
Därmed så kommer den inställda måttet vara mellan ventilskaftets topp och den oslitna delen av vipparmen.

Så svaret på din fråga är inte "så mycket värt" om man inte vet skicket på de ingående delarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Inställnig av ventiler?!

Post by amazon guy »

QV wrote: Wed Sep 06, 2023 6:47 pm Om vipparmsbryggan är sliten så är ett ventilspel på 0,25 inte 0,25 i praktiken.

Så frågan kan besvaras men man vet inte hur ägaren har mätt eller om vipparmen är sliten.

Det som händer när vipparmen blir sliten är att ventilskaftet sliter på vipparmen.
När man sedan skall ställa in ventilspelet så är det normala bladmåttet bredare än ventilskaftets diameter.
Därmed så kommer den inställda måttet vara mellan ventilskaftets topp och den oslitna delen av vipparmen.

Så svaret på din fråga är inte "så mycket värt" om man inte vet skicket på de ingående delarna.
Precis, här pratas det om fabriksinställning på 0,40, d v s när allt var nytt från fabriken, från kamaxeln till stötstänger och vipparmar, men i verkligen handlar det ju idag om bilar som är 50-60 år gamla där alla dessa delar utsatts för lika lång slitage, kan det verkligen fortfarande gälla med 0,40???
Dennis
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Inställnig av ventiler?!

Post by Per L »

Det har ingen betydelse om ventilmekanismen är ny eller sliten när man ställer in ventilspelet.
Har du vipparmar där ventilskaftet slitit en "grop" i anliggningsytan kan du dock behöva använda en "mättråd" i stället för ett brett bladmått för att spelet skall bli rätt.

Som har nämnts i en annan tråd kan du ställa ner ventilspelet en aning om du kör bilen försiktigare än vad den är konstruerad för. Dvs utsätter ventilerna för mindre värme. Men det är på din egen risk och beror i så fall på din körstil och inte på om ventilmekanismen är sliten eller ej.
Post Reply