Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Amz65
Posts: 5
Joined: Sat Jul 29, 2023 8:10 am

Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by Amz65 »

Tja.

Har suttit å tittat runt en del på detta forumet.
Tycket de är intressant att kika på andras byggen så tänkte väl att jag lägger ut de jag vill å känner för på min egen!

Projektet är en 65a.
Har hållit på 1.5år med bilen redan.
Tanken är väl att de ska vara hyfsat original. Det som kommer bli annorlunda är fjädrar, fälgar typ. Dvs att den ska gå att återställa till original om jag vill.

Tänkte jag startar en tråd så får jag se hur mycket jag lägger ut under resan.

Här kommer en bild på hur den ser ut i dags läget.
Image

Kommer senare(i mån av tid) lägga ut några bilder på de som redan har blivit gjort!

Ha de!

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by amazon guy »

👍👍👍!!!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by Blomquist »

Fint initiativ, länge sedan det var någon ny projekttråd på detta forum.
Har du fått karossen blästrad? Var detta för eller efter rostlagningen?
210 -64, 223 -68
Amz65
Posts: 5
Joined: Sat Jul 29, 2023 8:10 am

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by Amz65 »

Ja, jag har sett att det inte är jätte hög aktivitet på forumet.
Verkar finnas någon Facebook sida för klubben också men jag är Facebook lös. Så de får kvitta för min delImage

Karossen har vart blästrad, sedan epoxy grundad.
Sen har rostlagningen vart igång under 1 år och efter varje avslutat parti har jag målat på epoxy igen på de "nya"

Har vart dålig att ta bilder periodvis men här kommer några


Bilen är lackad under men Mipa Protector som är blandad i Kod 46. Samma färgkod som bilen ska bli sen.ImageImageImageImageImage

ImageImage
Image
Last edited by Amz65 on Fri Aug 11, 2023 12:52 pm, edited 2 times in total.
Amz65
Posts: 5
Joined: Sat Jul 29, 2023 8:10 am

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by Amz65 »

Blev väldigt dålig upplösning på bilderna när jag laddade upp från mobilen?
Vad gör jag för fel då?

Sen har jag ju gjort en sak till färdig som kanske inte platsar in under "orginal", men det är mest för de skulle vara kul att ha styrservo.. å se hur mycket jobb de varImage


ImageImageImageImageImage
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by Blomquist »

Har du plockat från en annan bil(Opel?) eller är det ett eftermarknadskit?
210 -64, 223 -68
Amz65
Posts: 5
Joined: Sat Jul 29, 2023 8:10 am

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by Amz65 »

Kommer från Opel Agila A.

Opel Corsa är populärt till att konvertera också.
Men Corsa har mer vinkel nedåt som gör den mer synlig samt att motorn är något större.

Sen är fästena från Agila servot bra att bygga vidare på vilket jag har gjort.



Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

jagrullar1967
Posts: 6
Joined: Sat Apr 10, 2021 11:17 am

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by jagrullar1967 »

hej! dörrlagningen! är det kant i kant, eller är det bockad och punktat? Fått för mig att det finns "skinn" hela dörrsidan alltså
Amz65
Posts: 5
Joined: Sat Jul 29, 2023 8:10 am

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by Amz65 »

jagrullar1967 wrote:hej! dörrlagningen! är det kant i kant, eller är det bockad och punktat? Fått för mig att det finns "skinn" hela dörrsidan alltså
Den är kant i kant. Eller med 1mm spalt egentligen.
Men svetsa tunnplåt tar tid. Slår sig lätt om de blir varmt, eller om man kyler för fort så krymper plåten.

Ja dörrbotten och underkant på ytterplåten finns iallafall. Om hela dörr ytterplåten finns vet jag inte.

Här är en bild fast inte på dörren.
Använder mig av sånna här från verktygsboden.se
Dom hjälper även till att hålla plåten jämn mellan varandra. Image



Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by amazon guy »

Men hur gör du när du t ex byter nedre ytterplåt på en dörr och som har såååå vääääldigt lätt att slå sig???
Det är ju en ganska lång bit att svetsa kant i kant och om man skall svetsa med en punkt var 10:e minut för att det inte skall bli för varmt så får man kanske hålla på i en hel vecka???🧐🤔
Har testat med att svetsa sakta, blöta handdukar runt om, kylluft, men ingenting hjälpte, slog sig varje gång likförbaskad, fattar absolut inte hur proffsen gör där "time is money" gäller, och det måste ändå bli bra ???
Ok, har inte testat med kylmassa t ex för då kände jag nog inte till att något sådant existerade....
Likadant med den fyrkantiga bilden du visar här ovan, det är också ett sånt typiskt läge för att slå sig helt galet, oavsedd dom fina klämmor du använder...
Dennis
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by Per L »

Jag har genom årens lopp bytt några skärmkanter och nederdelar av dörrars ytterplåt. Jag har helsvetsat och resultatet har alltid blivit att plåten har slagit sig något så in i h-e.

Nu stod jag inför att renovera en hel bil som var mycket rostig. Jag testsvetsade på lösa plåtbitar och konstaterade än en gång att jag inte klarar av att helsvetsa. Mitt mål var att lackeraren bara skulle behöva spackla max en millimeter för att få en fin och slät yta.

I en gammal bok (Teknos Bilplåt tryckt 1978) hittade jag en metod som jag testade och som fungerade bra för mig. Den går ut på att falsa plåten med en falstång ( https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000019446 ) och lägga den nya plåten i falsen. I den nya plåten stansade jag hål med 2,5 cm mellanrum och "punktade" fast den nya plåten i den gamla. Sedan tennspacklade jag skarven. Tennspackla hade jag inte heller lyckats så bra med förut men med en brännare som inte utvecklade så väldigt mycket värme (som gassvetsen) fungerade det bra ( https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ke-016079/ ).
Med denna metod är det viktigt att man rostskyddar där plåtarna ligger om lott så att det inte bildas spaltrost.

Bilderna visar ett parti av bilen som är färdigsvetsad och därefter tennspacklad
IMG_0458liten.jpg
IMG_0458liten.jpg (368.85 KiB) Viewed 462 times
IMG_0636liten.jpg
IMG_0636liten.jpg (393.73 KiB) Viewed 462 times
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Amazon 65:a Långtidsprojekt.

Post by amazon guy »

Hej Per och tack för svaret, har efter flera misslyckade försök också gått över till samma teknik, nämligen med falstång och falsning i plåten, dock med vanlig spackling efteråt, gick förstås mkt bättre men var hela tiden inte det man egentligen var ute efter.
Nu är mina skruvartider över och jag kommer nog aldrig få veta igen.
Dennis
Post Reply