Hej!
Efter att ha insett att m41d inte pallar med hård trimmning och diffad bakaxel (utgående axel ur odn gick av) så funderar jag nu på m41 typ j.
Är det möjligt att plocka av odn och utgående axel ur växellådan och köpa en typ j axel och trycka i lådan för att sedan montera en typ j ifrån en vanlig m46a?
Alla idéer uppskattas.
Byta od från D till J
Re: Byta od från D till J
Länk till huvudaxeln.
https://fordonsdelen.se/sv/volvo-amazon ... typ-j.html
https://fordonsdelen.se/sv/volvo-amazon ... typ-j.html
Re: Byta od från D till J
Även växellådan har svaga punkter, i första hand lagringen av bottenstocken. Rimligtvis bör ett byte av huvudaxeln gå bra men lagringen av bottenstocken är lika klen ändå. Du behöver även ett mellanstycke (växellåda-od). Min åsikt är att du bör satsa på en M46 istället där växellådan är kraftigare än M41. Man borde kunna komma över en M46+kåpan till B20 för ungefär samma pengar som axeln i länken.
Växelspaken på M46 kan man tydligen lösa så här viewtopic.php?p=60221#p60221
Växelspaken på M46 kan man tydligen lösa så här viewtopic.php?p=60221#p60221
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Byta od från D till J
Okej, så det är alltså ett specifikt mellanstycke på m41 j, dvs man kan inte använda mellanstycket ifrån en m41d eller mellanstycket från m46an?
Hmm, ja jag har funderat mycket på m46an men det känns som att det tar med sig en del jobb växellådsbalk kardan, kardantunnel växelspak osv men kanske är det bästa iallafall.
Hmm, ja jag har funderat mycket på m46an men det känns som att det tar med sig en del jobb växellådsbalk kardan, kardantunnel växelspak osv men kanske är det bästa iallafall.
Re: Byta od från D till J
Minst arbete blir det om du kommer över en M41J 71-75, de har en kraftigare lagring av bottenstocken. Det är dock mycket enklare att hitta M46 lådor och som du redan misstänker är inte en M46 ens i närheten av bolt on på B18/20. Det finns de som säger sig ha lutande M46 d.v.s. man använder då M46 kopplingskåpan vilket medför att växellådan lutar lika som B21x/23x motorn gör.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Byta od från D till J
Tack för svar!
Ja, jag får nog ta mig en funderare på detta. I vilket fall så har vanliga m40 lådan åkt upp i bilen nu sålänge och en m46a ska inhandlas så får jag klura på hur jag ska göra.
God jul!
Ja, jag får nog ta mig en funderare på detta. I vilket fall så har vanliga m40 lådan åkt upp i bilen nu sålänge och en m46a ska inhandlas så får jag klura på hur jag ska göra.
God jul!
Re: Byta od från D till J
Jag har ju på min Amazon en M41J av sista modellen (den förstärkta enligt folk som förstår sig på) från en 240.
Just OD-delen på dessa är kompatibla över tid. Min OD vart renoverad på SVIS med delar från 760 turbo.
Problemet med en typ J är medbringaren till kardan. Finns nog att köpa nytillverkade vad jag har sett. En liten medbringare till typ J som passar på Amazons klena kardan är ju inte så vanliga att hitta beg.
Än svårare blir då hastighetsmätardrevet. Om du har kvar 4:10 axeln eller förmodar jag ännu svårare med 4:56.
Det är inte samma drev som till typ D och de flesta fordon med typ J har ju utväxlingar på 3:??
Varken M41 typ D eller Dana 27 passar för hård trimning.
Solhjulet och dess kugghjul till typ D är svårfångade och svindyra, för dom håller inte.
LSD diffen till Dana 27 är också för klen, sedan får klassikerbilarna i rally inte byta upp sig till Dana 30 så delarna går åt.
Just OD-delen på dessa är kompatibla över tid. Min OD vart renoverad på SVIS med delar från 760 turbo.
Problemet med en typ J är medbringaren till kardan. Finns nog att köpa nytillverkade vad jag har sett. En liten medbringare till typ J som passar på Amazons klena kardan är ju inte så vanliga att hitta beg.
Än svårare blir då hastighetsmätardrevet. Om du har kvar 4:10 axeln eller förmodar jag ännu svårare med 4:56.
Det är inte samma drev som till typ D och de flesta fordon med typ J har ju utväxlingar på 3:??
Varken M41 typ D eller Dana 27 passar för hård trimning.
Solhjulet och dess kugghjul till typ D är svårfångade och svindyra, för dom håller inte.
LSD diffen till Dana 27 är också för klen, sedan får klassikerbilarna i rally inte byta upp sig till Dana 30 så delarna går åt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Byta od från D till J
Ja, det är som vanligt alla alternativ har sina för och nackdelar. Skulle jag snubbla över en m41j så blir det nog en sådan, men det känns inte särskilt troligt.
God jul.
God jul.