Ena bakhjul närmare kaross

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Anntohn

Ena bakhjul närmare kaross

Post by Anntohn »

Tja! Sett på min 65a där jag har 15 tum med spacers att den tar i karossen bara på en sidan, märker att däcken är 1cm närmare karossen på ena sidan jämfört med den andra. Är det tvärstagen som är kass då eller brukar det inte vara exakt centrerad?

Någon som råkat ut för liknande?
Lars Bd

Re: Ena bakhjul närmare kaross

Post by Lars Bd »

Skulle tro att det är rätt, bakaxeln rör sig i sidled vid fjädringsrörelse. Gissar att du har en olastad bil nu och vid större last kommer axeln närmare centrum. Vid maxlast kan axeln hamna i samma position som vid olastad bil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Anntohn

Post by Anntohn »

För det skrapar bort färgen så det blir plåtrent på ena sidan men när den står på backen så tar den inte i , därför jag undrade. För har 25mm spacers samt ändra bultcirkel till nyare volvo 5/108. Har inga problem på andra sidan, detta är vänster bakhjul

Tack för infon
Lars Bd

Post by Lars Bd »

Du får studera bakaxelupphängningen och fjädringsrörelsen, kanske går det att ändra något. En wattlänk kanske?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV

Post by QV »

Tvärrstaget som du ser sitter fast i karossen ner till axeln.
När sedan karossen sjunker ner beroende på last eller om du har sänkt bilen bak så kommer axeln att tryckas mot vänster sida.
För jag har för mig att den sitter fast i karossen på höger sida.

Om bilen är sänkt så är det lättast att kapa ner tvärstaget i längd, så du kompenserar för förändringen som är gjord.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply