framvagn och hjulvinklar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

framvagn och hjulvinklar

Post by jos4561 »

funderingar.
om jag har fattat det rätt så lider amazonen av lite mysko geometri i fronten, camber blir fel vid ihopfjädring och hjulet strävar att gå ut i överkant, hur löser man det?
sänker man så man passerar vändpunkten för bärarmen kommer väl nedre bärarmen sträva att dra in nedre delen av hjulet, som kompenseras av att övre bärarmen dra hjulet innåt i överkant mera pga kortare bärarm =förändrad spåvidd vilket borde leda till mysko beteende.
får känslan av att jag kan uppnå önskade cambervinklar men får en spårviddsförändring i stället.
det känns som att välja mellan pest och kolera.

kan/bör man flytta innre fästet för bärarmen (övre eller nedre)för att ändra det inbördes förhållandet mellan bärarmarna?
hur? och hur mycket?
-KOM DÅ!!!!!
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Volvo höftade förhopningsvis inte när de gjorde framvagnen till Amazon, så skall man förändra något bör man veta vad man gör, och varför. OBS jag säger inte att framvagnen är optimal för bästa väghållning.

Jag köpte en bok om väghållning, och den tar upp mycket om A-arms framvagnar och stela axlar. Den är på engelska, men hyfsat lättläst. Rekommenderas om du vill lära dig mer:

http://www.adlibris.se/shop/product.asp ... 2C1MC8D430
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

Post by jos4561 »

den boken ska snarast införlivas i samlingen. tackar

anledningen att jag frågar är att jag hört att detta var brukligt på 140 med flyttade ledpunkter vid bankörning.

det jag framförallt är ute efter att få till är ett konsekvent uppträdande vilket jag inte tycker att jag har nu.

har just haft en batalj med lokala däckfirman för att få dom att fatta att

caster bör justeras med schims mellan framvagn och ramben och inte via ojämn schimsning av övre bärarm, (jag vet att de flesta tycker att detta är ok men min hjärna säger att det ger brytningar i bulltförbandet och jag gillar inte att kröka skruv medvetet i en hjulupphängning)

att styrarmens position är intressant när dom börjar justera,(pekar den iväg när hjulet står rakt är något krokigt och ska bytas isf)

att dom ska ställa efter \"mina\" grader som är en grund efter sänkfjädrar, hårdare dämpare och ca 205-50-15 provad på bana och inte grader baserade på 50tal, diagonaler och grusväg
men som det ser ut just nu så får jag fara till grannbyn.

eller så är jag bara gnällig vilket inte heller är omöjligt :lol:
-KOM DÅ!!!!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

En fråga till JE Jr eller någon annan som mixtrat med hjulvinklarna. Hur har ni ställt in hjulvinklarna, jag har 30 m.m. sänkta fjädrar. Kraftiga krängningshämmare (IPD) så den ska kränga minimalt.
AVG
Post Reply