flöde vattenpump

Moderatorer
Post Reply
Bjälevik
Posts: 55
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:26 pm
Location: Kungsör/Västmanland
Contact:

flöde vattenpump

Post by Bjälevik »

upptäckte att jag hade två olika modeller på vattenpumpar te min B23..det ena är väl en pirat o den andra volco orginal..imprellern lr vad man ska kalla den ser döck en del olika ut ,så fråga e e det nån skillan på dom o vilken e o föredra?tycker pirat grejens ser bättre ut?? fotona e lite suddiga men skillnaden framgår tydligt!

Mvh Bjäle


Image

volvo orginal

Image

pirat
Image
Foxen
Posts: 15
Joined: Thu Mar 18, 2004 11:51 am
Location: Ploghult
Contact:

Post by Foxen »

Öh, njaaaa... Volvos original är att föredra, det är meningen att det ska finnas hinder för flödet att \"undfly\" impellern och det saknas ju lite på piratmodellen så jag tror helt klart på volvos originalpump.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Det är inte bara pengar som rinner mellan fingrarna

Post by J.LUNDIN »

En impeller skall ha en backplate om den skall vara effektiv, du kan med gott samvete kasta piratpumpen så långt ut i skogen det går. En impeller som består av \"fingrar\" har en inbyggd intern återcirkulation över vingarna som gör att pumpen presterar både sämre flöde och tryck.
Bjälevik
Posts: 55
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:26 pm
Location: Kungsör/Västmanland
Contact:

Post by Bjälevik »

ahh ok,fick även ett tips om att jag skulel plugga hålet upp mot toppen så jag fick allt flöde genom blocket o kylaren,för det hålet va bara ett comfort hål för runt flöde för att motrn snabbare ska bli varm??

//Daniel
Image
Post Reply