Mässingsbrickan bakom kamdrevet..

Moderatorer
Post Reply
Nicke
Posts: 14
Joined: Thu Mar 18, 2004 6:49 pm
Contact:

Mässingsbrickan bakom kamdrevet..

Post by Nicke »

Tjena! Jag håller på att skruva ihop en B20 från 69 och undrar nu om jag skruvat fast mässingsbrickan bakom kamdrevet rätt. Denna har ett spår som är kanske 0.2 mm djupt på ena sidan, spelar det någon roll hur denna sitter? (Spåret kanske bara är nötning från kamen?) Nu har jag iaf satt den med spåret utåt men det är nog lika bra att ta reda på vad som är rätt så man inte gör bort sig.. :) Någon som vet?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det är ju slitet på den sidan som du har en fördjupning på, så om du vill att spelet skall vara som det är tänktt så sätter du den oslitna sidan utåt (mot kamdrevet) ;)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Nicke
Posts: 14
Joined: Thu Mar 18, 2004 6:49 pm
Contact:

hmm

Post by Nicke »

Hmm ok, gäller det även om jag stoppar i en ny kam? Vad kan gå fel om jag låter det sitta som det gör? (Det borde ju inte va SÅ mycket att bråka om egentligen.. :roll: ) Kanske att kamen \"kläms\" i längsled då men sådana toleranser borde det ju inte va på en gammal B20 tycker man.. :D Ska den kunna röra sig i längsled eller ska den sitta som \"gjuten\"? Allt snurrar lätt som det sitter nu med dreven monterade.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Är ni säkra på om det kammen eller drevet som orsakar slitaget?
Vänd brickan åt det hållet som den inte har suttit förut eller skaffa en ny.
Nicke
Posts: 14
Joined: Thu Mar 18, 2004 6:49 pm
Contact:

hehe

Post by Nicke »

Hehe, ingen aning.. Jag tyckte att jag skrev upp allt nödvändigt när jag rev motorn men men..
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag tror nämligen att det är drevet som orsakar slitaget.
XXN
Posts: 21
Joined: Thu Mar 18, 2004 10:08 pm

Post by XXN »

Släng bort mässingbrickan, fixa dig en järn bricka i stället (satt på dom äldre).
Spelet blir fel med en sliten bricka, axeln rör sig för mycket.
Det är drevet som förorsakar slitaget(trycks innåt).
Använder du en sliten bricka, vänd den släta sidan mot drevet, som tidigare sign påpekat.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Post by jonny »

KG Trimning säljer nya brickor i stål , pris ca 120 kr .
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

BYTT messingbrikken til stålvarianten, som kan finnes på delenr hos volvo
står på b18motorn frem til 1965......eller produser en ny.......DET ER OPPGITT FEIL MOMENT PÅ KAM MUTTERN I ALLE VOLVOS BØKER!!!!!! 5kg med locktite,ev permabond,holder i massevis! :!: :!:
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Momentet är nog inte fel angett i böckerna för en volvo originalkam men de flesta har en piratkam och där kan det vara 5kg med locktite som gäller.
Nicke
Posts: 14
Joined: Thu Mar 18, 2004 6:49 pm
Contact:

blåst

Post by Nicke »

Man e bra blåst ändå.. Jag köper en ny såklart! :idea: Tack alla som brytt sig..
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

org volvokammen skal heller ikke ha mere enn 5kg.....står 13-15kg i
bøkerne til volvo.DET ER FEIL........ :evil:
XXN
Posts: 21
Joined: Thu Mar 18, 2004 10:08 pm

Post by XXN »

Volvo kom själva ut med ett servicemedelande runt -80, där man angav 6-7kg+låsvätska.(orsak avdragna k-axlar)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Varierad tändpunkt

Post by J.LUNDIN »

Om man låter kammen ha för stort axiallager spel ger detta kammen möjlighet att vandra i längsled vilket innebär att tändning då också ändras samtidigt och det är knappast något man vill råka ut för, eller hur :roll: .
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

bra med stabil tenning,om man ska ha HøY effekt....å høyt turtall,det kan vel j.lundin berette :lol:
Post Reply