Tjena! Jag håller på att skruva ihop en B20 från 69 och undrar nu om jag skruvat fast mässingsbrickan bakom kamdrevet rätt. Denna har ett spår som är kanske 0.2 mm djupt på ena sidan, spelar det någon roll hur denna sitter? (Spåret kanske bara är nötning från kamen?) Nu har jag iaf satt den med spåret utåt men det är nog lika bra att ta reda på vad som är rätt så man inte gör bort sig.. Någon som vet?
Det är ju slitet på den sidan som du har en fördjupning på, så om du vill att spelet skall vara som det är tänktt så sätter du den oslitna sidan utåt (mot kamdrevet)
Hmm ok, gäller det även om jag stoppar i en ny kam? Vad kan gå fel om jag låter det sitta som det gör? (Det borde ju inte va SÅ mycket att bråka om egentligen.. ) Kanske att kamen \"kläms\" i längsled då men sådana toleranser borde det ju inte va på en gammal B20 tycker man.. Ska den kunna röra sig i längsled eller ska den sitta som \"gjuten\"? Allt snurrar lätt som det sitter nu med dreven monterade.
Släng bort mässingbrickan, fixa dig en järn bricka i stället (satt på dom äldre).
Spelet blir fel med en sliten bricka, axeln rör sig för mycket.
Det är drevet som förorsakar slitaget(trycks innåt).
Använder du en sliten bricka, vänd den släta sidan mot drevet, som tidigare sign påpekat.
BYTT messingbrikken til stålvarianten, som kan finnes på delenr hos volvo
står på b18motorn frem til 1965......eller produser en ny.......DET ER OPPGITT FEIL MOMENT PÅ KAM MUTTERN I ALLE VOLVOS BØKER!!!!!! 5kg med locktite,ev permabond,holder i massevis!
Om man låter kammen ha för stort axiallager spel ger detta kammen möjlighet att vandra i längsled vilket innebär att tändning då också ändras samtidigt och det är knappast något man vill råka ut för, eller hur .