Slag

Moderatorer
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

Slag

Post by Larsson »

Hum mäter man slaget i motorn???
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

om du inte har en strokad vevaxel och en standard B20 motor så har du 80mm i slaglängd. det står i mekhandboken till volvo amazon, finns att köpa hos diverse firmor.
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

strokad

Post by Larsson »

Jag har 86mm i slag och 92 borrat hur många liter e den på då???
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re: strokad

Post by Lindgren »

Larsson wrote:Jag har 86mm i slag och 92 borrat hur många liter e den på då???
Om du vill veta på enkelt vis (så vida du har toppen borta)
Är att fylla upp en cylinder med vätska....från ett mätglas..
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: strokad

Post by JE Jr »

Lindgren wrote:
Larsson wrote:Jag har 86mm i slag och 92 borrat hur många liter e den på då???
Om du vill veta på enkelt vis (så vida du har toppen borta)
Är att fylla upp en cylinder med vätska....från ett mätglas..
???

Det är inte säkert att kolven vänder exakt vid blockplanet, sena får du med en del volym för det mellan kolvtopp och övre kolvring, och sedan får du vätska i motorn(!!)

Är cylindern 92mm, och slaget 86mm så är det bara att räkna så här!

Volymen av en cylinder är då:

radien*radien*pi*slaglängden vilket ger:

46*46*3,1415*86=571678 kubikmillimeter per cylinder, vilket ger 2287cm3 på hela motorn.

Eller om du så vill 2,287 liters slagvolym!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: strokad

Post by Axel »

Lindgren wrote:
Larsson wrote:Jag har 86mm i slag och 92 borrat hur många liter e den på då???
Om du vill veta på enkelt vis (så vida du har toppen borta)
Är att fylla upp en cylinder med vätska....från ett mätglas..
fast det går fortare och blir exaktare om man räknar :wink:

om det är en fyrcylindrig motor:

((92/2)*(92/2)*3,14159265)*86*4=2286777.8563056mm³=2287cm³=2,3L

Alltså är den på 2,3 liter.
Axel Wall
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

hehe, mattematiskt är det juh lätt :)
men annars funkar vätske modellen hyfsat, oki man får inte med förbränningsrum eller packning.

Lämplig vättska i mitt fall brukar vara diesel! och det gör ofta inte något om det hammnar i motorn.
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: strokad

Post by JE Jr »

Axel wrote:
fast det går fortare och blir exaktare om man räknar :wink:

om det är en fyrcylindrig motor:

((92/2)*(92/2)*3,14159265)*86*4=2286777.8563056mm³=2287cm³=2,3L

Alltså är den på 2,3 liter.
Jag hann före!

8)

Du, hur fasen fick du till upphöjt till här i forumet??

Lindgren:

Slagvolymen för en cylinder är annars hur mycket volym som är mellan övre dödläge och undre dödläge.
Last edited by JE Jr on Sun May 15, 2005 10:00 pm, edited 1 time in total.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: strokad

Post by Axel »

JE Jr wrote: Eller om du så vill 2,287 liters slagvolym!
Det är inte matematiskt korrekt att ange fler gällande värdesiffror i svaret än vad som angetts i mätvärdena :wink:

Dvs 2,3L

Edit: det skulle vara gällande värdesiffror, inte värdesiffror som jag skrev först.
Axel Wall
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: strokad

Post by JE Jr »

Axel wrote:
JE Jr wrote: Eller om du så vill 2,287 liters slagvolym!
Det är inte matematiskt korrekt att ange fler värdesiffror i svaret än vad som angetts i mätvärdena :wink:

Dvs 2,3L
Jag vet, men å andra sidan, kan du nämna en gång där du har nytta av de 14 (!) värdesiffrorna du har använt i din uträkning? :D
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: strokad

Post by Axel »

JE Jr wrote:
Axel wrote:
JE Jr wrote: Eller om du så vill 2,287 liters slagvolym!
Det är inte matematiskt korrekt att ange fler värdesiffror i svaret än vad som angetts i mätvärdena :wink:

Dvs 2,3L
Jag vet, men å andra sidan, kan du nämna en gång där du har nytta av de 14 (!) värdesiffrorna du har använt i din uträkning? :D
man ska inte avrunda för mycket i beräkningen, det kan påverka svaret :!: däremot ska man avrunda när man skriver svaret på hela uträkningen :D

angående upphöjt (³), så är det teckenupppsättning under systemverktyg som gäller, sedan klippa och klistra.
Axel Wall
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Angående ³:
man kan använda samma kortkomando som i word etc.
Med \"Alt\" nertryckt skriver man:
252 -> ³
253 -> ²
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

off-topic

Post by Stoffe »

precis.
alt + 168 = ¿
bara åh titta i teckenuppsättningen i win xp så står alla kortkomandon till de tecken som ingår i standard uppsättningen för den som vill veta det :D
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: off-topic

Post by Axel »

Stoffe wrote:precis.
alt + 168 = ¿
bara åh titta i teckenuppsättningen i win xp så står alla kortkomandon till de tecken som ingår i standard uppsättningen för den som vill veta det :D
jo, jag var där och letade, men det är bara Hexadecimalt på min dator :(
Axel Wall
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Kommentar

Post by J.LUNDIN »

Det här med vätskemätningen, det är så man gör då man vill bestämma det exakta kompförhållandet i motorn. Man mäter även in hålrummet i tändstiftet...... :shock: om man är seriös.
Post Reply