växellåda trimmad B20

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
nokia9902
Posts: 72
Joined: Fri Apr 23, 2004 5:22 pm

växellåda trimmad B20

Post by nokia9902 »

Hallo nån som har något bra förslag till vilken växellåda som passar bra till c:a 160hkr sug trimmad B20 förutom M40 som jag inte tror kommer hålla tacksam för olika förslag
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det har diskuteras för men en M40 som är fräch håller för mycket. det som gör att de rasar är körsättet.

Du får säkert fler ideer och förslag på denna fråga. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon -66
Posts: 12
Joined: Sun Feb 20, 2005 11:01 am

Post by amazon -66 »

Volvos M47 lådor ska ju tåla en hel del men då måste du byta sprängkåpan åxå
13134VF med Mega Squrit
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

amazon -66 wrote:Volvos M47 lådor ska ju tåla en hel del men då måste du byta sprängkåpan åxå
M45 är väll ett bättre val än både M47 och M46 isåfall,vad det gäller hållbarhet.

/Micke
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

m45:an är bättre än m47:an.


Själv ska jag köra med m400 lådan...
VOLVO 142-72 2.3L B20
THolandsli
Posts: 88
Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
Location: Ottersøy, Norge

Post by THolandsli »

M46 er vell et godt alternativ om du ønsker overdrive og kortspak, disse kassene er jo enkle å få tak i, men clutckåpe er ikke så enkel å få tak i. (jeg har en liggende)

Jeg kommer også til å kjøre med M400, kassen trenger ikke modifikasjoner på bilen for passe. Men bare noen små ting som fresing av spor i lokket eller klipping av fjærer og bytte utgående flens.
Clutchkåpa er her også problemet, jeg skal sveise sammen en B30/M400 kåpe med B20/M40 kåpe.
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
Mugge
Posts: 47
Joined: Sat Mar 27, 2004 6:33 pm
Location: LKPG
Contact:

Post by Mugge »

jag tror att du kan köra med det som faller dig i smaken... men varför byta bort m40 med den långa spaken? många har olika åsikter om vad som håller bäst osv... jag tror som fler redan sagt - m40 håller länge, det beror på hur du hanskas med den.. jag kommer själv att köra med m40 och ca 180-190hk (förhoppningsvis)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Bakaxeln går förmodligen sönder före växellådan om du växlar snällt. Så gick det iaf. i min bil med 2,2L B20, 2xWeber 45 DCOE, Steg 3 topp, hyffsat vass kam, lättat balanserad underdel med smidda kolvar osv. Växellådan klarade sig fint, men det gjorde inte bakaxeln. Samtidigt körde jag ganska snällt.
Last edited by D59471 on Thu May 26, 2005 11:49 pm, edited 1 time in total.
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Man kan ju bygga om en m400 låda till långspak så ser det lite mer orginal ut om man vill det.
VOLVO 142-72 2.3L B20
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

Re:

Post by amazoncustom »

D59471 wrote:Bakaxeln går förmodligen sönder före växellådan om du växlar snällt. Så gick det iaf. i min bil med 2,2L B20, 2xWeber 45 DCOE, Steg 3 topp, hyffsat vass kam, lättat balanserad underdel med smidda kolvar osv. Växellådan klarade sig fint, men jag körde inte så elakt. Men det gjorde inte bakaxeln.
Drivaxlarna är klenare upp till -67
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

M400 med långspak behövs väll inte byggas om något? bara att flytta locket från M40 till M400 så får man lång spak. finns ju tydligen 164or med lång spak orginal har jag hört. vet inte om det stämmer eller ej. men om det gör det så finns det lång spak till M400 lådan orginal så att säga. men M40 locket funkar ju minst lika bra för det är ju ändå samma :D :D
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

amazoncustom wrote:Drivaxlarna är klenare upp till -67
Ok. Nu var det dock 3 kugg på det stora drevet i "transmissionen" som gick som gick. Drevet för ingående axeln altså.
Post Reply