växellåda trimmad B20
växellåda trimmad B20
Hallo nån som har något bra förslag till vilken växellåda som passar bra till c:a 160hkr sug trimmad B20 förutom M40 som jag inte tror kommer hålla tacksam för olika förslag
Det har diskuteras för men en M40 som är fräch håller för mycket. det som gör att de rasar är körsättet.
Du får säkert fler ideer och förslag på denna fråga.
Du får säkert fler ideer och förslag på denna fråga.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 12
- Joined: Sun Feb 20, 2005 11:01 am
-
- Posts: 88
- Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
- Location: Ottersøy, Norge
M46 er vell et godt alternativ om du ønsker overdrive og kortspak, disse kassene er jo enkle å få tak i, men clutckåpe er ikke så enkel å få tak i. (jeg har en liggende)
Jeg kommer også til å kjøre med M400, kassen trenger ikke modifikasjoner på bilen for passe. Men bare noen små ting som fresing av spor i lokket eller klipping av fjærer og bytte utgående flens.
Clutchkåpa er her også problemet, jeg skal sveise sammen en B30/M400 kåpe med B20/M40 kåpe.
Jeg kommer også til å kjøre med M400, kassen trenger ikke modifikasjoner på bilen for passe. Men bare noen små ting som fresing av spor i lokket eller klipping av fjærer og bytte utgående flens.
Clutchkåpa er her også problemet, jeg skal sveise sammen en B30/M400 kåpe med B20/M40 kåpe.
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
jag tror att du kan köra med det som faller dig i smaken... men varför byta bort m40 med den långa spaken? många har olika åsikter om vad som håller bäst osv... jag tror som fler redan sagt - m40 håller länge, det beror på hur du hanskas med den.. jag kommer själv att köra med m40 och ca 180-190hk (förhoppningsvis)
Bakaxeln går förmodligen sönder före växellådan om du växlar snällt. Så gick det iaf. i min bil med 2,2L B20, 2xWeber 45 DCOE, Steg 3 topp, hyffsat vass kam, lättat balanserad underdel med smidda kolvar osv. Växellådan klarade sig fint, men det gjorde inte bakaxeln. Samtidigt körde jag ganska snällt.
Last edited by D59471 on Thu May 26, 2005 11:49 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 72
- Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
- Location: Nyköping
Re:
Drivaxlarna är klenare upp till -67D59471 wrote:Bakaxeln går förmodligen sönder före växellådan om du växlar snällt. Så gick det iaf. i min bil med 2,2L B20, 2xWeber 45 DCOE, Steg 3 topp, hyffsat vass kam, lättat balanserad underdel med smidda kolvar osv. Växellådan klarade sig fint, men jag körde inte så elakt. Men det gjorde inte bakaxeln.
M400 med långspak behövs väll inte byggas om något? bara att flytta locket från M40 till M400 så får man lång spak. finns ju tydligen 164or med lång spak orginal har jag hört. vet inte om det stämmer eller ej. men om det gör det så finns det lång spak till M400 lådan orginal så att säga. men M40 locket funkar ju minst lika bra för det är ju ändå samma
Re:
Ok. Nu var det dock 3 kugg på det stora drevet i "transmissionen" som gick som gick. Drevet för ingående axeln altså.amazoncustom wrote:Drivaxlarna är klenare upp till -67