Passar B20 på Saab växelådor?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Passar B20 på Saab växelådor?

Post by Stoffe »

Tjena, passar B20 på Saab växelådor? en kompis till mig sa att han i sin tur kände nån som kört rally med just saabar men ibland använt B20 motor i bilen. det man behövde göra på saablådan var något i stil med att borra ur gängorna åh något nytt hål behövdes tydligen oxå. vore ju intressant om det gick att ha saab låda på amazon då isåfall?
nån som vet om detta är sanning?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Passar B20 på Saab växelådor?

Post by Lars Bd »

Stoffe wrote:saab låda på amazon
Framhjulsdrift?
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

nä framhjulsdrift vill jag inte ha, men jag vet inte alltså, om lådan inte hamnar undermotorn. går axeln rakt igenom växelådan? då kan man ju kanske bygga vidare mot kardanen? tror det skulle gå med B20-M40 kåpan oxå.
Lundberg
Posts: 178
Joined: Wed Apr 20, 2005 8:24 am
Location: Värmland /Alkvettern
Contact:

Post by Lundberg »

hmm.. Jag undrar varför du vill ha en saablåda på en amazon?

Jag har haft ett antal saabar och dom är ju ej kända att ha bra vxllådor.

Och lådan hamnar under motorn ja. Om du plockar från saab 99/900
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Om du får till bakhjulsdrift på amazonen med en Saablåda gör du det bra för Saab har aldrig haft någon bakljusbriven bil.
På Saabs lådor sitter det drivaxlar som går till framljulen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Montera motorn i bagagen + S**bs låda med drivaxlarna till bakhjulen :) Så får du typ en Koenigsegg 8) (Svensk superbil med motorn bak)

...Okej kanske inte riktigt.

edit: Fan, nu fick jag idéer för mig istället för att skämta. Det borde gå att göra nåt dylikt juh. Men inte med en jäkla S**b-låda kanske.
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Post by Tudor »

Såg denna bil på en rallycrosstävling... Saab 96/900 vxlåda/Volvo B21 ...och det verkade fungera.
(Naturligvis framhjulsdriven!)

Image
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Nu är det ju så att man kanske inte bör svära på forumet.....

Och till dom värsta svordomarna hör ju \"SAAB\"..... :shock:
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

nä jag undra bara.. jo deras AERO-låda är väll rätt så bra vad jag förstått det som. men tror att en M45 låda är bättre... själv ska jag nog köra med M400 på min B20, har hittat en kåpa nu =) framhjulsdrift verkar ju riktigt tråkigt alltså.. undrar om man kan göra en amazon fyrhjulsdriven med hjälp av saabprylar? =)
går saabmotorerna att montera på volvolåda då? tvärt om alltså? saablarns vilka projekt det blir!
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

Re:

Post by amazoncustom »

Stoffe wrote:nä jag undra bara.. jo deras AERO-låda är väll rätt så bra vad jag förstått det som. men tror att en M45 låda är bättre... själv ska jag nog köra med M400 på min B20, har hittat en kåpa nu =) framhjulsdrift verkar ju riktigt tråkigt alltså.. undrar om man kan göra en amazon fyrhjulsdriven med hjälp av saabprylar? =)
går saabmotorerna att montera på volvolåda då? tvärt om alltså? saablarns vilka projekt det blir!
De gamla 4växlade lådorna håller bättre än de nyare 5vxl lådorna. Även "Aero"!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

tycker det såg riktigt sjukt ut med motorn åt fel håll i den där saaben =)

det finns faktiskt en saab som dom vänt på hela skiten. två stycken V4 motorer i bredd i bak eller i fram kanske man ska säga. dom vände på hela karossen så karossen färdas baklänges. motorerna drev hjulen som var närmast så att säga. och så styrde man i fram eller i bak menar jag? hmm. har en bild på detta bygge i någon biltidning någonstans, finns säkert fler som känner igen det här?
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

Post by amazoncustom »

som sagt inget är omöjligt..har man lust, tid och pengar bara så :D
hinken
Posts: 82
Joined: Thu Jul 21, 2005 7:04 pm
Location: Gustavsberg

Post by hinken »

inom folkrace är det faktiskt en del som laborerar med volvomotorer i saabarna men det verkar bara bli problem med adapters å dylikt så jag håller mig till saabarna med saab motorer :D
Folkracefantast.
Post Reply