Vilka förgasare till min setup?
Vilka förgasare till min setup?
Hejsan, nu börjar det dra ihop sig till att inhandla förgasare.
Frågan är bara vad jag ska köra på?
Alternativen så här långt är:
* Dubbla Dellorto 40
*Dubbla Solex 40
* Singel Weber 45
*Dubbla SU
Resten av motorn består av en helt vanlig b20 fast med steg 2 topp och r-kam.
Eftersom det troligtvis kommer att stå mellan dubbla Dellorto och singel Weber så undrar jag vad fördelarna och nackdelarna kan tänkas vara. (Inställningsmöjligheter osv.)
Dubbla 45or kan jag redan nu säga är uteslutet för det kommer jag inte att ha råd med.
/ Jonas Götell
Frågan är bara vad jag ska köra på?
Alternativen så här långt är:
* Dubbla Dellorto 40
*Dubbla Solex 40
* Singel Weber 45
*Dubbla SU
Resten av motorn består av en helt vanlig b20 fast med steg 2 topp och r-kam.
Eftersom det troligtvis kommer att stå mellan dubbla Dellorto och singel Weber så undrar jag vad fördelarna och nackdelarna kan tänkas vara. (Inställningsmöjligheter osv.)
Dubbla 45or kan jag redan nu säga är uteslutet för det kommer jag inte att ha råd med.
/ Jonas Götell
Dubbla SU går inte bra tillsammans med R-kam. Singel Weber sägs vara ett dåligt allternativ till det mesta. men de finns de som säger att det funkar bra. Då är dubbla Solex eller Dellorto bättre.
Men bara förgasare blir ordentligt inställda/bestyckade till det trim man har så går motorn optimalt. Det bör göras av någon kunnig eller av ett proffs.
Det är bara Weber som fortfarande nytillverkas, så det kan bli problem att hitta reservdelar till Solex och Dellorto.
Vad kostar de förgasaralternativ du räknat upp, är det nytt du ska köpa?
Och vad kostar dubbla Weber 45? Nytt, beg??
Men bara förgasare blir ordentligt inställda/bestyckade till det trim man har så går motorn optimalt. Det bör göras av någon kunnig eller av ett proffs.
Det är bara Weber som fortfarande nytillverkas, så det kan bli problem att hitta reservdelar till Solex och Dellorto.
Vad kostar de förgasaralternativ du räknat upp, är det nytt du ska köpa?
Och vad kostar dubbla Weber 45? Nytt, beg??
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 29
- Joined: Wed Jan 12, 2005 8:49 pm
- Location: sempervillage
Av dom alternativen du radar upp är det väl hugget som stucket mellan solex och dellorto. Jag har dubbla su samt NH62 kam det funkar men jag skulle troligen få ut mer effekt med större förgasare. Anledningen till att du ska välja dubbel solex eller dellorto är att r-kammen trivs bäst med förgasare som har en port per cylinder.
MOT SÅNNA SOM MIG FINNS INGET VACCIN!
Ok, tack för tipsen, men ifall jag säger att jag bara betalar 400kr för en singel 45a så kanske man kan lägga pengarna som blir över istället för dubbla dellorto (Munstycken osv) på att testa ut munstycken eller t.o.m att köra bilen i en bänk. Vad tycker ni? Ett par dellorto 40er hamnar ju på runt 1500+insug och ett par solex ligger väl runt 1000lappen men är mycket svårare att hitta delar till och därmed svårare att få till bra.
Ett par dubbla weber 45or kostar väl runt 3000kr ifall man ska ha något schysst.
Ett par dubbla weber 45or kostar väl runt 3000kr ifall man ska ha något schysst.
Ring runt till firmor i din närhet och hör vad det kostar att bestycka, och om de kan destycka Solex, Dellorto och singel Weber.
Det finns listor med rekomenderade munstycken till olika trim men ingen motor är lika och går olika så man kan få byta ett par munstycken ändå för att få det \"perfekt\"
Det finns listor med rekomenderade munstycken till olika trim men ingen motor är lika och går olika så man kan få byta ett par munstycken ändå för att få det \"perfekt\"
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Vilka förgasare till min setup?
Dubbla weber kostar inte skjortan, om man jagar och annonserar och driver på lite kan man hitta dom för omk 1000:-Sharkie wrote: Dubbla 45or kan jag redan nu säga är uteslutet för det kommer jag inte att ha råd med.
/ Jonas Götell
Det dyra, men det gäller alla förgasare av den modellen är att bestycka
Men om man ska se till kostnad/roligt så är dubbla weber 45 billiga!
Har inte ångrat en sekund att jag skaffade dom, bara att jag inte skaffade dom tidigare.
Re:
Håller INTE med! R-kamen är utmärkt för stats trafik! Jag kör med en bil med R-kam dagligen! Upplever den inte som svag, snarare tvärtom.Amaräser wrote:vad jag har hört så är inte R kammen så bra kvalitet på och så ska den inte vara så rolig att köra med i stadstraffik
det jag hört är att den ger dåligt bottendrag så man måste varva för att den ska orka
Frun far och handlar med den utan problem....
Re:
Hur ser din motor ut i övrigt? Topp, borr osv.Sharkie wrote:Jag vart också förvånad första gången jag körde bilen med R-kam eftersom man hade hört att den skulle bli svag osv på låga varv, vart mycket posetivt överaskad, tycker att jag har ett ganska jämnt register.
Re:
Jag har absolut ingen värsting utan bara det enklaste trimmet som är bolt-on.Nittel wrote:Hur ser din motor ut i övrigt? Topp, borr osv.Sharkie wrote:Jag vart också förvånad första gången jag körde bilen med R-kam eftersom man hade hört att den skulle bli svag osv på låga varv, vart mycket posetivt överaskad, tycker att jag har ett ganska jämnt register.
Steg 2 topp portad och planad, 2.5" med 4-1 extraktor, r-kam och för tillfället kör jag med Weber 36/36. Jag kör alltså med standard kolvar och därmed standard borr.