Punktsvetsa eller helsvetsa?

Moderatorer
Post Reply
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Punktsvetsa eller helsvetsa?

Post by amazon121 »

Hej
Hur har ni övriga rostlagare gjort på era bilar?
Har ni punktsvetsat ihop plåtarna, eller helsvetsat? Jag menar inte svetsa allt i ett, utan om plåtarna svetsats ihop hela vägen eller bara med ströpunkter?
Typ när man fäster balkar mot golv och så vidare.
Bygger amazon-66 med B20E motor
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Eftersom jag tillhör orginalarna så

Skarv som ej fanns förut blir helsvetsad

Äldre skarv blir återskapad (punktsvets)

Om man byter en bit golv runt fotomkopplaren för hel / halvljus så kommer plåten att bli helsvetsad mot \"golvet\" och punktad mot den stående plåten som går upp till skärmbalken (torpedväggen).

/janne

ps byt så lite plåt som möjligt! Jag har haft min kaross i ladan ett par år. Ny blank plåt får ytrost, men äldre (original) plåt som är blank rostar EJ så lätt. ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Är det en stor bit i golvet som ska bytas så punkta fast den färst med 5-10cm mellan punkterna.
Sen om du har en fräch och bra svets så kan du lägga korta svertas på nån cm eller fortsätta punkta och låtade kallna medans du svetsar i en annan ända av plåten, på så sätt slår sig inte plåten lika lätt.
Se dock till att svetspunkterna överlappar varandra.
Lycka till :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Hasse, hur menar du med att punkterna ska överlappa varandra? menar du att man ska punkta precis överallt i skarven och att punkterna ska läggas som fjäll?
då känns de knappt som punktsvetsning längre =)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Finns ju olika kvalite på svetsar. en märkessvets som t.ex. ESAB kan man helsvetsa amazonplåt med men det kräver träning. Biliga svetsar som man kan köpa på marknader för någon tusenlapp har usel trådmatning, slangpaket mm och strömmen ligger på tråden hela tiden som min Cebora 110. (3mm plåt är ingen sak)

Svetsar man i ex golvet där tjockleken är 0,8? och den nya plåten är 0,8-1mm så går det hu kalas att helsvetsa. men är plåten i golvet t.ex. blästrad efter att den varit rostig så kan den ju vara 0,4mm och man kommer till ett sånt ställe så blir det hål som man måste punkta igen.

När det är trångt vilket det ofta är när man lagar bilar så är det svårt att få bra stöd för att helsvetsa.
Är det det lodrät eller slutande så går det lättare än när det är plant.

Jag menar precis som du säger att man låter punkterma gå i varandra och att man inte lämnar något mellanrum mellan dom. (det blir som en helsvets). Men viktigast av allt är att det blir en genombräning av svetsen, den ska synas även på andra sidan (baksidan) gör den inte det och svetsen sligas ner är det inte mycke kvar som håller ihop plåtarna.

Max överlapp är enligt mig 1mm, hälst ska det vara en liten glipa mellan plåtarna för att det ska bli bra, men då blir det också svårare att helsvetsa.

fler funderingar?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply