Våtslipa krom? (hur dum idé är det?)
Våtslipa krom? (hur dum idé är det?)
Jag tänker främst på bagagehandtaget som har blivit alldeles \"knottrigt\" och missfärgat.
Våtlipning verkar vara en metod som funkar på det mesta, vågar man sig på det även här, samt hur bra blir resultatet?
Våtlipning verkar vara en metod som funkar på det mesta, vågar man sig på det även här, samt hur bra blir resultatet?
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Du kommer aldrig få det blankt tror jag. Krom är för hårt för att kunna våtslipas och poleras.
Angående bagagehandtaget så beror knottrorna på att handtaget är tillverkat i gjutzink som oxiderar och bildar porer i kromskiktet, inget som man kan polera bort tyvärr utan det är omkromning som gäller.
Vidare är det en ganska lurig del att kroma om pga. att underarbetet är svårt. Zinkgodset är ju mjukt och tappar lätt \"formen/linjerna\" när man slipar. Ofta ser man omkromade bagagehandtag där den lilla kanten på handtagets ovansida inte är skarp eller är ojämn osv.
De nytillverkade handtagen är tillvekade i gjutjärn och väger ungefär dubbelt så mycket som originalet. Desseutom är formen lite galen.
Det ska inte va lätt att renovera en gammal bil!
Angående bagagehandtaget så beror knottrorna på att handtaget är tillverkat i gjutzink som oxiderar och bildar porer i kromskiktet, inget som man kan polera bort tyvärr utan det är omkromning som gäller.
Vidare är det en ganska lurig del att kroma om pga. att underarbetet är svårt. Zinkgodset är ju mjukt och tappar lätt \"formen/linjerna\" när man slipar. Ofta ser man omkromade bagagehandtag där den lilla kanten på handtagets ovansida inte är skarp eller är ojämn osv.
De nytillverkade handtagen är tillvekade i gjutjärn och väger ungefär dubbelt så mycket som originalet. Desseutom är formen lite galen.
Det ska inte va lätt att renovera en gammal bil!
Kustom terroristen påpekar:
det är billigare att ta bort den å svetsa igen hålet, och skaffa en solenoid/låsservo på skroten att manövrera innifrån.
Och smidigare
Och snyggare !
*hukar mig för alla ruttna ägg*
*ler*
det är billigare att ta bort den å svetsa igen hålet, och skaffa en solenoid/låsservo på skroten att manövrera innifrån.
Och smidigare
Och snyggare !
*hukar mig för alla ruttna ägg*
*ler*
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Det finns ett NOS bagageluckehandtag på Tradera för några hundralappar. Har velat köpa det länge, sökt med ljus och lykta efter ett sånt i flera år utan att lyckas.
Men just nu är jag fattig student och har inte råd tyvärr.
Det är mitt bästa tips. Handtaget såg helt nytt ut, tror killen var norrman och skulle ha 700 svenska kronor för det. Ganska billigt med tanke på vad ett nytillverkat fult gjutjärnshandtag kostar hos V.P
Vassego för tipset!
Men just nu är jag fattig student och har inte råd tyvärr.
Det är mitt bästa tips. Handtaget såg helt nytt ut, tror killen var norrman och skulle ha 700 svenska kronor för det. Ganska billigt med tanke på vad ett nytillverkat fult gjutjärnshandtag kostar hos V.P
Vassego för tipset!
Re:
aj, det lät otäckt... Du får inga ruttna ägg av mig men väl en passande smilie:BikerWade wrote:Kustom terroristen påpekar:
det är billigare att ta bort den å svetsa igen hålet, och skaffa en solenoid/låsservo på skroten att manövrera innifrån.
Och smidigare
Och snyggare !
*hukar mig för alla ruttna ägg*
*ler*
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353