Kopplingsproblem..

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Kopplingsproblem..

Post by Stoffe »

Tjena!

Jag har problem med en koppling på en volvo duett men det är väll samma sorts koppling som på amazon? hur som helst så har den kärvat ihop eller något sånt för det händer nada när jag trycker kopplingen i bott men den känns som vanligt. Bilen som den sitter på har stått över hela vintern och förra sommarn. vad kan det vara för fel? och vad kan man göra åt det?

MVH

Christoffer Svenske
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag förmodar att du har hydraulisk koppling (kopplingscylinder med bromsvätska). Har du kikat hur det ser ut vid sprängkåpan när du trycker kopplingen i botten? Be någon trampa medans du undersöker kopplingsarmens rörelse.

Om kopplingsarmen verkligen går i botten vet jag inte riktigt vad du skall hitta på. Det är ju ingen stor sak att lyfta ned växellådan och inspektera kopplingen. Det skulle jag ha gjort.
Gregory
Posts: 5
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:14 pm
Location: Malmö

Post by Gregory »

om uttryckningshydrauliken känns ok när du trycker ner koplingen då är det nog lamellerna som har förmodligen rostat fast på tryckplattan (inte ovanligt alls) Du kan prova starta bilen i 2 ans vxl. och köra den ett tag sen gör inbromsningar medan du försöker trycka ut kopplingen. Du kan också rulla bilen (med hjälp av någon till) i olika växlar fram o tilbaka tills det lossnar, eller köra bilen bara på startmotorn i olika växlar ( bara du inte får igång den oavsiktligen och kör på något) du kan hitta exaktare beskrivnin på gamla amazon forumet.
Jag fick plocka ner min vxl låda för samma orsak, då visste jag inget enklare sätt att fixa det.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om lamellen har rostat/kärvat fast är det betydligt bättre att plocka ner växellådan och göra en rejäl översyn. Lamellen kan vara sliten, trycklagret kan behöva smörjas/bytas, bakre packboxen till motorn är det aldrig fel att byta, främre packboxen i växellådan kan även behöva bytas osv.

Man kan alltid ta den lätta eller den svåra vägen. Frågan är vilket som lönar sig i längden. ;)

Det är absolut inte svårt att plocka ned växellådan på en amazon om man bara har rätt verktyg. Enkla tips på hur man åstakommer de verktyg som behövs finns beskrivet i det gamla forumet under \"demontera växellåda\" (sök).
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Tackar!!

Post by Stoffe »

det löste sig när jag körde en bit och trampade ner kopplingen ett par gånger. det är ju bra om allt funkar när jag ska sälja den. tack för alla svaren!

MVH

Christoffer Svenske
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vafals! Skall du sälja Duetten? ;)

Amazonen går bra annars eller?
Post Reply