Golv invändigt

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Classe
Posts: 5
Joined: Tue Mar 02, 2004 10:56 pm

Golv invändigt

Post by Classe »

Har rivit ur inredningen ur min amazon pickis pga att mattorna var blöta
o äckliga. Inga större skador mer än lite ytrost som jag tänkte ta bort.
Ngn som har förslag på vad jag skall använda för färg vid ommålning
Polarn snackade om Pansarol?
Mvh Classe
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är svårt att få en amazon riktigt tät. Vatten på golvet är mer en regel än ett undantag. Därför skulle jag se till att göra behandlingen ordentligt, annars börjar det rosta igen och du har nästan jobbat och slitit i onödan.

Principiellt:

1) Skrapa bort asfaltsmattorna
2) Slipa golvet plåtrent
3) Dammsug och tvätta med thinner/förtunning
4) Etsande grund *
5) 2-komponent Epoxygrund **
6) 2-komponent billack ***
7) Nya ljuddämpande asfaltsmattor

* Tunn genomskinlig vätska som etsar fast i plåten och ger färgen riktigt bra fäste. Används av billackerare.

** Grundfärg som du köper hos billackeraren. En burk färg och en burk härdare. Lite förtunning kan behövas om du sprutar den med färgspruta. Tala med billackarn för att få rätt blandningsförhållande mellan färg/härdare.

*** Billack som billackareringsfirman blandar åt dig. Förslagsvis i bilens kulör om du vill ha samma utseende som original. Även den blandas med härdare och förtunning och läggs på med färgsprutan som drivs av kompressorn.

När du lägger på grundfärg och slutlacken på golvet är dimmar du först med färgsprutan med lite avstånd så att det blir en matt yta med färg. Sedan låter du den ytan klibba till sig innan du lägger ett riktigt lager.

Plocka ur inredningen och slipa även upp mot torped osv. Ta ur värmepaketet så att du kommer åt rost som kan finnas bakom det.

När lackeringen är färdig kommer golvet hålla evigt om du sköter har gjort ett bra underarbete. Nya asfaltsmattor kan du köpa hos biltillbehörsfirmor. Man fäster dem med hjälp av hetluftspistol. Klipp till en bit i rätt storlek, lägg den så som du vill ha den och värm med hetluftspistolen från lite avstånd tills mattan blir mjuk. Tryck den mot golvet och forma den efter plåtens form så att den ligger an ordentligt. Glöm inte att riva bort pappret på den sidan som skall vara mot golvet. ;)

Att spruta färgen med färgspruta gör jobbet betydligt enklare. Tyvärr innebär det ju en hel del maskering av coupen men det kan det vara värt. Att pensla 2-komponentsfärg är ingen höjdare. Samtidigt vill man gärna ha riktig färg för att hålla rosten borta.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Färg

Post by Henke 12136 »

Pansarol duger bra. Jag målade mitt golv för 15 år sedan och det är fortfarande i nyskick. Jag kittade dessutom skarvarna med utomhusfog som jag sedan målade över.
Classe
Posts: 5
Joined: Tue Mar 02, 2004 10:56 pm

Post by Classe »

Grundade du innan du målade med Pansarol?
Mvh Classe
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Allt går att göra på olika vis. Det är upp till var och en att avgöra vilken nivå man vill lägga sig på i arbetsåtgång/kostnad/resultat. Underarbetet är dock det viktigaste. Om du kittar, grunda ordentligt in i fogarna innan du lägger på kittet.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

grund

Post by Henke 12136 »

Jag grundade med Pansarol Rapso men den kan bli svår att få tag på. Folk använde nämligen Rapson som täckfärg i tron att det var som gamla tiders blymönja. Hittar du ingen så fråga på Nordsjö vad de rekommenderar istället. Kitta inte med karosserikitt, utan köp övermålningsbar svart utefog.
D59471 wrote:Allt går att göra på olika vis. Det är upp till var och en att avgöra vilken nivå man vill lägga sig på i arbetsåtgång/kostnad/resultat. Underarbetet är dock det viktigaste. Om du kittar, grunda ordentligt in i fogarna innan du lägger på kittet.
Vilken nivå är bäst? Billigt och mer hållbart verkar ju bäst?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Att använda vanlig fogmassa till en bilkaross är som att be efter ross. Vanlig fog utsöndrar syror när den härdar/torkar vilket kan reda till fina följder.

Och angående påståendet att pansarol har högre hållbarhet än en riktig 2-komponent epoxygrundfärg köper jag inte. Man kan ju i så fall undra varför de envisas med att måla brokonstruktioner i metall, lastbilschassin/släp med just 2k epoxygrund?

Det må inte vara det billigaste alternativet, men det håller otroligt bra.

Pansarol har jag några burkar av i källaren, och det brukar användas till målning av diverse järnräcken och grindar här hemma.

Men visst, det är billigt och lättmålat. Man slipper använda en massa skydsutrustning, maskera, ha avancerade sprutor och verktyg, starka förtunningsmedel för rengöring av verktygen osv. Det håller jag med om.

Själv föredrar jag dock behandlingen som jag beskrev i mitt första inlägg då jag i princip kan vattenfylla bilen utan att golvet för den skull börjar rosta.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

teori-praktik

Post by Henke 12136 »

Jag glömde säga det... Min bil var faktiskt vattenfylld pga mitt eget slarv med ventilationsreglaget när bilen stod utomhus. Då stod den i ett halvår, och jag bara torkade ur bilen med en våt trasa efteråt. Hey presto.

Att Pansarolen blir starkare, vilket jag hävdar att den blir, beror ju såklart
på det överlägset tjocka lagret man kan lägga på om man inte sprutar utan penslar. Per 1/10mm färgskikt så är såklart 2k epoxi starkare. Säkerligen kan man använda flera olika sorters \"smidesfärg\" och få samma resultat som med Pansarol.

Att vanlig fogmassa skulle orsaka nåt vajkalle är väl inte riktigt sant i praktiken. Det är ju som att säga att bilen går fortare om den är vaxad.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Angående vanlig fogmassa ihop med bilar så beror det på vad de är baserade på. Jag minns ej de olika beteckningarna men de flesta fogmassorna ger ifrån sig syror när de härdar, exempelvis vanlig silikon och annan typ av \"silikonbaserad fogmassa\".

Vi har ett stort sortiment av fogmassor på jobbet och det är endast ett par av dem som ej ger ifrån sig syror vid härdning och därmed är lämpliga på en bilkaross.

Nu har jag tyvärr inte jobbat på ett bra tag, annars skulle det sitta som ett rinnande vatten vad som skiljer dem åt. :)
Post Reply