Jag ska montera en automatlåda i en combi -68. Jag har monterat ut allt som hör till automatlådan från en -67:a. Även kardantunneln och genomföringen för växelstången.
Mina frågor:
Skiljer det på kardantunneln mellan en vanlig Amazon och en med automat? Skiljer balkarna i karossen för infästning av växellådsbalken? Ska inte lådan ha kylning av oljan? (finns inga rör monterade) Passar växelväljaren och länkaget från 140-serien?
Är det någon annan som provat en sådan här \"ombyggnad\"?
Tacksam för svar.
Montering av automatlåda i Amazon.
Hej !
1.Tunneln är bredare på automaten
2. Jag tror balken skiljer
3. Lådan är fläktkyld , det sitter vingar på turbinen . men om du tittar
finns ett rör som går ut och in igen i lådan , där kan du koppla in en
oljekylare.
4. växelväljaren lär inte passa , länkaget vet jag inte om det passar.
(jag föresätter att du pratar om rattkryckan) . Golväljaren borde gå
att få till .
För att reda ut detta bör du kolla på några automatbilar 140 /amazon
eller i reservdelskatatalogen .
Om du vill kan jag ta lite foton på min amazon så ser du hur det ser ut .
/Leif
1.Tunneln är bredare på automaten
2. Jag tror balken skiljer
3. Lådan är fläktkyld , det sitter vingar på turbinen . men om du tittar
finns ett rör som går ut och in igen i lådan , där kan du koppla in en
oljekylare.
4. växelväljaren lär inte passa , länkaget vet jag inte om det passar.
(jag föresätter att du pratar om rattkryckan) . Golväljaren borde gå
att få till .
För att reda ut detta bör du kolla på några automatbilar 140 /amazon
eller i reservdelskatatalogen .
Om du vill kan jag ta lite foton på min amazon så ser du hur det ser ut .
/Leif
Hej!
Jag fick äran att demontera en komplett automat med länkage och allt från en -67:a. Tunneln skiljer som sagt. Även växellådsbalkarna sitter på en annan plats. Hål för stången för rattväxeln finns \"färdigt\" i karossen, förutom lagret som man får svetsa dit...
Det jag är ute efter just nu är måttet på vart balkarna för lådan ska sitta.... Är det någon som ska krypa under sin bil inom den närmaste tiden så skulle jag vara mycket tacksam för ett mått mellan växellådsbalken och tvärbalken. Annars får man exprementera... :o)
Mvh Kristoffer.
Jag fick äran att demontera en komplett automat med länkage och allt från en -67:a. Tunneln skiljer som sagt. Även växellådsbalkarna sitter på en annan plats. Hål för stången för rattväxeln finns \"färdigt\" i karossen, förutom lagret som man får svetsa dit...
Det jag är ute efter just nu är måttet på vart balkarna för lådan ska sitta.... Är det någon som ska krypa under sin bil inom den närmaste tiden så skulle jag vara mycket tacksam för ett mått mellan växellådsbalken och tvärbalken. Annars får man exprementera... :o)
Mvh Kristoffer.
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
bakaxeln då?
Jo jag har en fundering. Jag har letat och letat men inte hittat fakta. Är det samma bakaxel på manuell och automat? Jag har fått för mig att det är en annan utväxling på automaten, men jag kan ha blandat ihop det med nåt annat. I min original instruktionsbok från 64 så nämns inte automaten överhuvudtaget, utan det är ett löst tillägg som ju såklart har försvunnit. Det kanske står nåt där?
Hej !
Avståndet till nästa tvärbalk från växellådsbalken är 335mm (sedan)
Jag är lite osäkerpå om det stämmer på en kombi.
Jag tycker att du ska provmontera motor+låda och sätta dit
växelådsbalken med karossfästena från automat bilen och på
plats märka ut var dom ska sitta .
ang: utväxling så gissar jag på 4.10 men jag har hört uppgifter
om 4.56 , snurra hjulet och räkna varv på kardan så har dü
svaret .
/Leif
Avståndet till nästa tvärbalk från växellådsbalken är 335mm (sedan)
Jag är lite osäkerpå om det stämmer på en kombi.
Jag tycker att du ska provmontera motor+låda och sätta dit
växelådsbalken med karossfästena från automat bilen och på
plats märka ut var dom ska sitta .
ang: utväxling så gissar jag på 4.10 men jag har hört uppgifter
om 4.56 , snurra hjulet och räkna varv på kardan så har dü
svaret .
/Leif