vilken turbo skall man ha?

Moderatorer
Post Reply
raggarzon
Posts: 33
Joined: Mon Mar 21, 2005 7:15 pm

vilken turbo skall man ha?

Post by raggarzon »

hej! undrar vad man skall ha för turbo till en b20 ja har hört att man ska ha en sug turbo men spelar det så stor roll i fall det är en sug turbo el e inte???
VRROOOOOMMM
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det inte själv turbon som anger om det är sug eller tryck.. det är anläggningen, om turbon suger genom förgasaren så är det suganläggning, om turbon trycker genom förgasaren så är det tryckanläggning

det är inget som säger att en turbo måste suga genom förgasaren för att det är en b20..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Typ av nybörjarsystem

Post by J.LUNDIN »

Vilket system du bör välja beror till största delen på hur mycket \"deg du har i lädret\". Trycksystem brukar bli dyrare eftersom det kräver fler och dyrare delar, så är man nybörjare blir det billigast att satsa på ett sugsystem. De begränsningar som ett sugsystem har är att det krävs en turbo med avtätat kompressorhus, effektmässigt hänger sugsystem med upptill 500Hp (om man vet vad man håller på med) över denna gräns krävs det andra bränslesystem, laddluftkylare osv. vilket gör att man automatiskt går över till trycksystem. När det gäller lämpligt val av turbo till sugsystem så finns det äldre aggregat att välja mellan och som har koltätning från start. Bland de äldre aggregaten finner man exempelvis Garretts T04 serie modell Y-4, S-3, S-4, V-2 och R-11. Till T04 serien finns också ett antal andra kompressorstorlekar att leka runt med, men de uppräknade är de som förekommer vanligast..
Andra aggregat som har koltätning från start är Rajay, där har man tre huvud storlekar att välja mellan, B, F eller E kompressor.
Mer obskyra aggregat som av och till kan ha koltätning är japanska IHI och Mitsubishi.
raggarzon
Posts: 33
Joined: Mon Mar 21, 2005 7:15 pm

Post by raggarzon »

okaj e det typ så här http://www.blocket.se/view/5214440.htm? ... c=1&city=0 ??? men det ser mycket mer advanserat ut ifall det nu e så?!
VRROOOOOMMM
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

turbosystem

Post by J.LUNDIN »

Bilden på blocket visar ett sugsystem som ser misstänkt lik ett annat system som jag såg för någon vecka sedan. Det systemet var ifrån GIK.
raggarzon
Posts: 33
Joined: Mon Mar 21, 2005 7:15 pm

Post by raggarzon »

okaj du har inga bättre bilder ele förklaringar mer detaljerat??
VRROOOOOMMM
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

raggarzon wrote:okaj e det typ så här http://www.blocket.se/view/5214440.htm? ... c=1&city=0 ??? men det ser mycket mer advanserat ut ifall det nu e så?!

Dom där turbosystemen strulade väll en del vad jag har hört, pga. att soppan skummade i förgasaren, av vibrationerna...
Axel Wall
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

http://www.blocket.se/view/5214440.htm? ... c=1&city=0 dette er et gammelt GIK turbokit :D :D har hatt 2 sånne kit....funked som f*** 8) finnes i flere utgaver....vt 201a,201b,201c sen kom det en vt201rc (170hk) joda en del strul va det,men det funkade jo :!: :roll:
Post Reply