Projekt

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
otg
Posts: 1
Joined: Sun Jul 31, 2005 7:50 pm
Location: Ume/Göteborg
Contact:

Projekt

Post by otg »

Har en Favorit -66 som min farfar köpte ny och gav till mej -91 eller -92. Han har kört med den ganska mycket, och jag har haft den som bruksbil i ume och tyvärr inte haft något garage vissa delar av året. Den har gått 27000 mil men tickar på felfritt.
Nu har jag byggt ett garage hos mina föräldrar där jag har tänkt ha den avställd tills den är fixad.

Projektet är alltså att fixa till den :) Ett problem infinner sig dock, och det är att jag aldrig hållit på med varken svetsning, lackering eller bilmekning av någon sort men jag tänker mej att man inte kan lyckas om man inte försöker så jag tänkte försöka fixa till den så att den överlever 40 år till. Dessutom lär man sig väl nåt man kan ha nytta av vid andra tillfällen (tänkte flytta ut i skogen inom överskådlig framtid)

Jag tog lite kort på skavankerna för att kunna fråga folk om råd/tips och la ut på nätet. (överambitiöst? :) har ju sommarlov... [lärare])

http://www.acc.umu.se/~olletg/amazon

Min(a) fråga (frågor) (eller vad man ska kalla det) är då följande:

1) Vad bör göras, dvs hur stora ingrepp är nödvändiga för att den ska
överleva och se bra ut (och må bra) (motor, lack, lister å krom osv)
2) Hur mycket övning krävs? :) Tänkte köpa en \"skrothög\" att öva på, så
frågan är väl i såfall: hur många amazoner måste jag slakta innan jag
vågar mej på min pärla? :)
Kanske det bor nån i närheten av ume (vindeln, vännäs) som gör sånt
här på fritiden så man kan kolla lite nästa sommar kanske

taxam för respons
/otg
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Rosten bör fixas först, låt bli allt annat för det är lätt att tröttna när man har renoverat motor fram och bakvagn och sedan inte har någon kaross att sätta delarna på.
Plåt ska bytas så lite som möjligt men allt rostigt ska bort eller så ska det bytas hela plåtar i originalskarvarna tex hela bakskärmen så att det inte blir skarvar mitt på plåten problemet är då att bakskärmar inte finns att köpa nya över disk.
Öva hellre på en 240/740 det finns fler sådana lik än amazoner nu åtminstone.
Delar som saknas eller är i dåligt skick bör du leta efter nu då det blir bara svårare att hitta begagnat och nya kan ta slut.
Mattias Martinsson
Posts: 25
Joined: Mon Apr 26, 2004 7:04 pm
Location: Hässleholm

Post by Mattias Martinsson »

Jag har svetsat upp en amazon i bakvagnen. Då köpte jag nya tröskellådor, plåten mellan dörr och hjulhus, skärmkanter och sandplåtarna bak. En miss jag gjorde var att inte köpa nya innerskärmar utan att försöka laga upp de befintliga. Blev inte bra. Men resten blev helt ok, dock så var det mitt första plåtjobb på en kaross och jag skulle ha falsat plåtarna på karossen innan jag svetsade.

Jag kan lägga upp bilder om du vill se resultatet. Tyvär så blev det inga bilder under arbetet. Sålde dock bilen innan jag han spackla och lackera bilen men all plåt var bytt.

För att hitta ditt oljeläckage så bör du verkligen göra en ordentlig motortvätt.

För att lära dig så bör du börja med att svetsa upp bilen i underredet så du är blir lite van vid att svetsa. Det är ju dessutom det viktigaste att den är hel undertill. Det andra är bara bonus
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Den bilen är det inte mycket jobb på vad man kan se :wink: (Ett lättare objekt)

I länksamlingen som finns i \"Övrigt\" kan du hitta de mesta du behöver. Köp ekonomiplåt som te.x. skärmkant/hundben och svetsa inte dit hela ekonomiplåten. Kapa bara bort den plåt som är rostig och klipp till den nya plåten därefter.

Att inte ha svetsat för och öva på en sån fin bil vill jag inte rekomendera. Åk till skroten och \"få\" dig en rostig dörr, bagagelycka mm och öva på dessa sedan du skaffat dig en bra svets, vinkelslip, plåtsaxar mm.

Har inte sett golvet dit än men jag förmodar att du har rosthål även där. (kan ha fel) så köp ekonimiplåt även där om det är hål där det är \"förstärkningsvek\" i plåten för att bibehålla orginalutseendet.
Där det inte är \"förstärkningsvek\" i golvet kan du använda vanlig slätplåt.

Mallar är att föredra när man jobbar med rostlagning.
Kapa bort det som är rostigt och ta hårdpapp och hål det på undersidan hålet och rita runt kanten där du kapat/klippt och vips så har du en mall som du kan använda för att få den nya plåten att passa.

Kant i kant skall plåten ligga om man ska göra ett seriöst jobb och det verkar som du vill göra det, och det är ju kul.

lycka till och kom görna med fler funderingar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply