dieselkonverterar min amazon

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
vettemannen
Posts: 16
Joined: Sun May 15, 2005 8:44 pm
Contact:

dieselkonverterar min amazon

Post by vettemannen »

är i full gång med att stoppa i en golfdieselsnurra me en m47 med egen tillverkad sprängkåpa i min amazon är så gott som klar bara kardan samt lite rördragning kvar ...e så less på bensinpriset nu!!! samt att allt går återställa till orig igen om man lessnar nån annan som gjort samma sak eller vet om nån me diesel i ?? ha de bra alla om nån vill se bilder så kan ja lägga ut de på min sida
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Låter väldigt intressant, lägg gärna ut lite bilder. Det idealiska hade varit att du monterat in en bakaxel med högre utväxling så du får ner motorvarvet. Med 4,10:1 har du 3500 rpm vid 110 km/h.
AVG
vettemannen
Posts: 16
Joined: Sun May 15, 2005 8:44 pm
Contact:

.

Post by vettemannen »

verkar svårt hitta utv till orig axeln men hoppas på mindre varv me 5vxl iallafall har högre däck på i bak kanske hjälper lite men men ska ner till garaget igen å fösöka få igång han nu igen återkommer.,
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Om du har en amzing -66 så har du en Spicer M27 axel. Börja söka på \"DANA 27\" i Google
67- ger en Spicer M30 Sök på \"DANA 30\"

Har du M30 axel så kan du ta utväxlingar ifrån 140 och 240 (ej 1031)

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

QV wrote:Om du har en amzing -66 så har du en Spicer M27 axel.
På sena/alla 66 och kanske t.o.m några 65 satt m30 axel.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

De är sant på sena 66or sitter det en DANA 30 axel med den gamla infästningen (alltså den som DANA 27 har)

Sen fins det också ENV axlar och har du en sådan så får du problem (tror jag).

DANA axel = en plåt som man tar bort bakåt, då ser man diffen.
ENV axel = ta bort kardan dela huset framåt för att se diffen.

DANA 30 axel = röret som skyddar drivaxeln. Alltså röret som går ifrån det gjutna diffklumpen ut till bromsskölden är 63,5 mm diameter
på DANA 27 så var det 57 mm om jag kommer i håg rätt

ENV = 63,5 mm

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
vettemannen
Posts: 16
Joined: Sun May 15, 2005 8:44 pm
Contact:

.

Post by vettemannen »

har en 70a ....hmm inte ville maskin gå igång idag inte ha bogserat å dubbel kollat kamrem å allt flera ggr men tar nya tag imorrn igen suck igång ska den för ja fick 350liter diesel av en kompis som tömt sin villatank nyligen :D struligt de dä me dieselmotorer inte direkt va man e van med
vettemannen
Posts: 16
Joined: Sun May 15, 2005 8:44 pm
Contact:

..

Post by vettemannen »

nu går bilen men behöver en ny startmotor nån som vet vad den från b230 den lilla modellen om den har utväxling samt hk??gentemot den stora modellen om den kan funka för dieselmotorn
ergu
Posts: 22
Joined: Fri May 20, 2005 9:35 am
Location: borås

Re: ..

Post by ergu »

vettemannen wrote:nu går bilen men behöver en ny startmotor nån som vet vad den från b230 den lilla modellen om den har utväxling samt hk??gentemot den stora modellen om den kan funka för dieselmotorn
den lilla starten har nog samma utväxling som den stora men är 1,5hk istället för 1.0hk tror ja ,,,,ej säker

skulle gärna vilja se lite bilder
vettemannen
Posts: 16
Joined: Sun May 15, 2005 8:44 pm
Contact:

.

Post by vettemannen »

såja nu e problemet löst vart volvos lilla start å den snurrar faktiskt på bra men bör skimsas lite hör jag men de funkar iallafall .... :D men nu ha vi de där problemet me å koppla in en dieselvarvräknare ska gå genom generatorn men finns ej uttag för de i mon generator men ska tydligen gå löda fast en sladd nånstans i den nån som ha en susning hu man gör?? bilder kommer på bygget i morgon ha de bra alla :wink:
vettemannen
Posts: 16
Joined: Sun May 15, 2005 8:44 pm
Contact:

..

Post by vettemannen »

vettemannen
Posts: 16
Joined: Sun May 15, 2005 8:44 pm
Contact:

.

Post by vettemannen »

nu äntligen så går den som den ska haft problem få igång den på morgnarna men de visade sig efter ett tag att de va glödstiften som var slut så nu e man glad ...ännu gladare va ja efter ja tanka fullt å åkte 74 mil på tanken å hade reserven kvar efter det :D blandad körning... visst rymmer tanken 45liter?? 8)
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Re: .

Post by Decoy »

vettemannen wrote:nu äntligen så går den som den ska haft problem få igång den på morgnarna men de visade sig efter ett tag att de va glödstiften som var slut så nu e man glad ...ännu gladare va ja efter ja tanka fullt å åkte 74 mil på tanken å hade reserven kvar efter det :D blandad körning... visst rymmer tanken 45liter?? 8)
Jepp, 45 liter... inte illa!
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
vettemannen
Posts: 16
Joined: Sun May 15, 2005 8:44 pm
Contact:

.

Post by vettemannen »

ha hunnit kört 126 mil nu å de verkar funka bra .....men kanske lite varvig i 110km men de går....tänkte på de hä me utväxlingar om det är en 70a så kanske ja kan använda en utv från en volvo 240 om de nu kan passa? :D
vettemannen
Posts: 16
Joined: Sun May 15, 2005 8:44 pm
Contact:

..

Post by vettemannen »

nu ha ja avverkat 670mil å den bara skramlar på ..bränt en startmotor bara under hela den tiden 8) ha nyligen flyttat till en annan stad nära arboga å här smälter den in rätt bra faktiskt ....ha de bra alla
Post Reply