bakaxelfrågor

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

bakaxelfrågor

Post by maggen »

Idag köpte jag en komplett spicer bakaxel antispinn (lamell diff), utväxling 4.10.

Undrar om det går bra ta ut hela huset lamelldiff och flyttar till annan friskare spicer bakaxel innan ev lämna till svis för renovering.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Om vi utgår ifrån att det är samma spicer axel M27 eller M30 så går det bra att flytta lamelldiffen mellan axlarna.

När du plockar ut diffen, vilket är rätt lätt om axel är glapp så spar på alla lager (kostar min 500 st) och kan gå att återanvända ibland. Märk upp lammeldiff huset innan du klyver det. Obs att det kan vara vänstergängade bultar.
Inne i lamelldiffen så finns det 2 små axlar \"korset\" med 4 små hjul.
plana lameller
Kupade lameller
och två tunna plana lameller (ytterst)
samt 2 större drev som greppar i drivaxeln.
Dessutom brukar det finnas två hattar som håller ihop korset.

Korset brukar vara sönder kostar 800:- /axel till M30 (M27 är toksvår att hitta)
lameller kostar 800 - 1500 för en sats.
Om de två tunna plan lamellerna är hela kan en lamellsats till DANA 44 passa.

När lamelldiffen nu är komplett så tvättar du allt river ner axeln du skall ha. tvättar invändig + målar den. Sedan kör du till Köping (SVIS) och lämnar in den för montering hos Ove.
Sedan kan du hämta den efter 1 -2 månader om allt löper på.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

re

Post by maggen »

Tack för upplysningen!

Vad har jag förstått att gå ej skifta från M30 till M27,stämmer det?

Även jag försökte leta efter stämplad m30,förgäves.Men jag upptäckte M30 har större axeldiameter än m27.

Hmm enda lösningen är man måste skaffa en M30 spicer bakaxel.Vilken amazon årsmodell kan man leta efter? Helst ti.o.m årsm 66 pga olika upphängning.
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

jag har en lamelldiffad orginal bakaxel på min duett. När man svänger ibland så kopplar inte diffen ur ordentligt. det skriker i däcken eller smäller i bakvagnen då. har bytt olja det blev bättre men inte bra. har det något med lamellernas kondition att göra tro? vad heter axeln är det m27?? det är en spicer iallafall.
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

En lamell diff kopplar inte ur den kopplar in.
Om du svänger så kommer bakhjulen att röra sig med olika hastigheter. Detta tycker inte en lamelldiff om så den låser sig och försöker få hjulen att gå lika fort. Där av att det smäller och skriker.

En lamelldiff vill ha ny olja var 4000 mil.
Det är en speciel olja till lamelldiffad bakaxel, använd den
vid olje byte, töm oljan genom ett kaffefilter. Finner du då metallpartiklar skall axeln renoveras. Om man inte tycker man har råd med det nu, så blir det akut dyrare sen.....
Är det sedan en M27 ......... då blir det svårt

Stämplad M30????

Ja M30 har en axeldiameter på 63,5 mm mot M27 som har 57
Sena 66or har äldre infästning och M30 axel
67 och framåt har alla M30 om dom nu har spicer.

Så du har två val \"rätt axel\" från en sen 66a eller svetsa nya fästen på en 67 - 70 axel.

Från vilken bil var lamelldiffen som du köpte?
Var diffen hel invändigt?

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

QV wrote: Så du har två val "rätt axel" från en sen 66a eller svetsa nya fästen på en 67 - 70 axel.


/janne
Tänk bara på att om du svetsar på en bakaxel kan den slå sig en del och det är ju inge bra.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Att plan plåt slår sig av värme och svets det vet jag. Men ett grovt rör skulle slå sig?
Är det ett verkligt eller ett akademiskt bekymmer?

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

QV wrote:Att plan plåt slår sig av värme och svets det vet jag. Men ett grovt rör skulle slå sig?
Är det ett verkligt eller ett akademiskt bekymmer?

/janne
Det är väl upp till var och en. Men jag har blivit tipsad av att försöka hitta andra alternativ innan man tar till svetsen. Jag är ingen yrkessvetsare så jag kan inte yttra mig så mycket om saken. Om man har otur kan det ju gå åt skogen men det behöver ju inte göra det.

Finns säkert hundra eller tusentals bakaxlar som har fått nya svetsfästningar i varje fall inom folkrace men där är det ju inte riktigt lika petnoga hur länge det skall hålla.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

Man kan elda på duktigt på en bakaxel utan att vara orolig. De enda som kan hända om man svetsar utan att tänka sig för är att packboxarna smälter. ska man svetsa nya fästen är man inte vid packboxarna i vilket fall så. vill man vara lite försiktig kan man ju kyla lite granna imellanåt.
Men QV menar du att det är naturligt med lite oljud i en diffad axel? tror inte det finns delar till min axel till vettiga priser så jag vill bara veta att den inte bara rasar ihop helt plötligt utan anledning (idiotkörning) hade kåpan borta för ett tag sen hittade inga metallspån i oljan iallafall. Det blev bättre med ny olja, den gamla hade stått i över 10år. Ska byta olja igen tänkte jag. Annars är det väll inte så mycket att göra mer än att montera en tråkig standard axel.
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det ska inte låta mer från en diffbromsad axel däremot kan däcken låta lite vid tvära svängar på löst underlag.
Allt slår sig vid svetsning svetsar man runt halva bakaxeln så kan deformeringen bli relativt stor.
Om man spänner axeln lagomt mycket åt fel håll innan svetsningen så kan man minimera den kvarstående deformationen.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Om det skall vara \"naturligt\" med oljud i bakaxel så skall det inte vara när man kör rakt fram.

När ena hjulet går fortare så vrider sig korset i lamelldiffen det blir då mer tryck på lamellerna som då vill låsa drivaxlarna mot varandra. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket man måste \"idiotköra\" för att det skall börja låta där bak.
Det var länge sedan, och det finns mer än en typ av diffbroms så jag kan ha blandat ihop de olika bilmärkena.

Men under den tiden jag letade delar till min diffbroms (M27 som ännu inte är provkörd) så märkte jag att det finns mycket trasigt. Köpte föresten en dutte axel på skroten för 500. Denna innehöll en lamell diff med trasigt kors och slut lameller. Med en positiv tanke kan man få den komplett för endast 2500.

För att kolla om diffbromsen fungera tillfredställande gör som följer.
palla upp bilen så att ett av bakhjulen hänger i luften
se till att det andra står i backen
lägg i friläget på växellådan
Anslut en momentnyckel på drivaxelmuttern med hjälp av en hylsa (på det hjul som hänger i luften) när du sedan roterar hjulet med hjälp av momentnyckeln skall det vara minst 5,5 Kg

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

Tror min bakaxel är helt slut. Det slår i den som om nån skulle banka med en slägga på transmisionskåpan ibland när man svänger. hissar man upp den på ena sidan kan man snurra däcket för hand enkelt. det känns bara som om bromsen skulle ligga på lite lätt. inte några 5.5kg iallafall. men axeln slirar inte i diffen den låser sig hela tiden istället. inga missljud när man kör rakt fram och det slår bara när man svänger åt vänster. känns inte bra iallafall. Funderar på en annan axel. kan man flytta över duett bromsarna till en amazonkombi bakaxel tro? polaren har en liggandes. Och sen kan jag renovera min axel i mån om tid och pengar.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

re

Post by maggen »

Var kan man skaffa en speciell olja till lamelldiff,vanlig bensinmacken?
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

Nu har bakaxeln låst sig helt och hållet. När man svänger så skriker det i däcken eller smäller det till utav helvete så att hela bilen skakar till. Nu undrar jag om man kan montera bort diffen ur axeln så den fungerar som en vanlig axel. eller om man kan låsa den ordentligt så att den inte släpper ibland. Det är redigt hemskt nu så jag vågar knappt köra med bilen längre. Det går fortfarande helt okej att köra framåt.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: re

Post by Hasse63 »

maggen wrote:Var kan man skaffa en speciell olja till lamelldiff,vanlig bensinmacken?
Köpte min på volvo.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply