Kopplingen läcker sporadiskt..wierd!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Kopplingen läcker sporadiskt..wierd!

Post by Andreas Madsen »

Under en tid har jag inte förstått mig på min koppling.Eller rättare sagt,hydrauliken till den. En dag när man skulle till jobb var kopplingsmotståndet i stort sett noll. Fick hälla i olja i behållaren,pumpa lite och sen fungerade den bra i några dagar. Sen upprepade det sig igen. Samma procedur utföredes. Senast detta hände är drygt 1,5 månader sen och jag har tittat i behållaren vars nivå är konstant toppad.

Varför gör hon detta och sen fungerar bra en längre tid?
Varför händer det bara när bilen står still?Har inte varit med om att det hänt under körning med \"mycket koppling\"=trafikköer o.d.
Svempa
Posts: 10
Joined: Sat Jan 31, 2004 4:42 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Svempa »

Har du kollat under mattan fram, jag hade samma fel och när jag tog bort mattan så såg jag vart oljan hade tagit vägen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Antingen har den läckt bakvägen genom huvudcylindern till kopplingen in i coupen.

Har du istället en oljepöl på garagegolvet är det slavcylindern nere vid sprängkåpan som läcker. Det är väldigt vanligt att slavcylindrarna börjar läcka. Ibland kan de läcka så sporadiskt som du beskriver när bilen står still.

Det finns renoveringssatser/packninssatser att köpa till både huvudcylinder och slavcylinder. Är cylinderloppet slitet och i allmänt dåligt skick kan det dock löna sig att köpa en nytillverkad cylinder istället.
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Jodå,oljepöl på golvet..
Tackar för svaren och vet nu att det inte är ovanligt och kan (återigen) hända närsomhelst. :?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Skönt att sörjan kom på garagegolvet och inte i bilen.

Nu är det bara att plocka bort slavcylindern, plocka isär den och inspektera cylinderloppet. Om der ser fräscht ut utan rostangrepp osv (mät även diametern invändigt) så bör det räcka med en packningssats från veteranprodukter eller annan firma. Gör cylindern fin när du ändå har den lös, och glöm inte att använda \"bromsfett\" till packningarna när du monterar ihop cylindern igen.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Byt bromsoljan i kopplingscylindern varje år så brukar den hålla längre. Detta gäller även bromssystemet, för då får man ut ev. vatten som bildar rost i hjulcylindrar och huvudcylinder.
AVG
Bamazonraggaren
Posts: 14
Joined: Tue Mar 30, 2004 10:48 pm
Location: Osby
Contact:

Post by Bamazonraggaren »

samma problem jag hade. såg att det hade läckt från huvudcylindern. skulle upp på mekonomen å hämta en renoveringssats var ett par kvarter från mekonomen så trampade jag på kopplingen å då gav packningen vika helt de sprutade \"litta\" in på benet =/
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

re

Post by maggen »

Om ni kör sällan, då det är bäst att använda silikon bromsvätska som kostar 250kr per liter i Mekonomen. Det gäller båda kopplingcylindern och broms.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, men det är en dum ide att hälla i silikon bromsvätska i ett system med gummidetaljer som har haft kontakt med vanlig alkoholbaserad DOT4 vätska en längre tid.

Skall man gå över till silikonvätska så är det nya delar i hela bromssystemet som gäller. Annars riskerar man svullna/förmjukade gummidetaljer i hela systemet (packningar i hjulcylindrar, bromsok, huvudcylinder, slavcylinder, bromsslangar osv).

För övrigt ser jag ingen direkt orsak till att gå över till silikonvätskan bara för att bilen står. Silikonvätskan är ju inte vattenlöslig vilket skulle vara fördelen. Men sålänge man har ett intakt och välskött bromssystem som är rent bör man ju inte få problem med rost bara för att man kör alkoholbaserad vätska? Eller menar du att den minimala kondens som kan bildas i tex. huvudbromscylindern/kopplingscylindern skulle räcka för att få systemet att rosta?

Utveckla gärna. Jag köper inte riktigt argumenten för silikonbromsvätska som folk öser ur sig. :)
Post Reply