bottendelsproblem!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

bottendelsproblem!

Post by Rogge »

hej!

jag håller just nu på att sätta ihop botten delen till min motor som ska i amazonen, en b20 som är borrad 0.030\" eller 0.30\" (kommer aldrig ihåg vilket) den har fått sig en översyn av lager o sånt, lagren är inte bytta då de såg fräscha ut.. har honat blocket

men jag har tryckt i kolvarna i blocket och monterat vevaxeln, men den går inte att vrida runt alls! vevaxeln alltså.. innan jag skruvade fast vevstakarna så gick den att vrida runt, men inte efter! jag har kollat så alla lager sitter rätt lossat allt och skruvat ihop igen men det gör ingen skillnad.. alla lager har blivit inoljade o så..vad är det för fel?

klämde fingret oxå o det gör svinont :oops:

Edit: problemet löst, hur jag gjorde? ingen aning, drog fast veven och stakarna efterhand och så gick det att vrida runt den..skumt..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Hade det problemet på en b20 som jag renoverade till en kompis när jag var 20 år. Den personen som fixade det sa att vevlagret var felmonterat.
Då förstod jag inte vad han menade, men nu så mistänker jag att jag hade vänt vevlageröverfallet fel.
Det finns siffror på vevstake och överfall till vevstake dessa skall vara vända åt samma håll. Dessa skall också vara vända åt rätt håll, men jag kommer idag inte ihåg om rätt håll är mot kamaxel eller inte.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok!

droppana på ramlagren ska ju vara framåt, och siffrorna på vevstakarna ska vara vända från kamaxeln, såg det på bild i verkstadshandboken
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply