Ämne: Ventillyftare!

Moderatorer
Post Reply
frodd
Posts: 13
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:55 pm
Contact:

Ämne: Ventillyftare!

Post by frodd »

håller på med en borrad b20 (92mm) motor till min amazon som jag håller på att iordningställa. läser lite här o där bl.a. på kgtrimnings hemsida att man *alltid* måste byta ventillyftare när man köper ny kamaxel, annars slits kamaxeln ut mer eller mindre, även fast man har \"nästan\" helt nya lyftare (som jag då t.ex., de ser nya ut).

hur gör ni, det erfarna folket? nån som kört på gamla lyftare, eller byter alla ut sina lyftare vid motorrenovering, eller byte av endast kamaxel?

vilka är bättre, lättade eller originallyftare? någon egentlig skillnad i effekt?

eh, har en liten fråga angående kamaxellagret också. svårt att byta själv, eller likabra att fara med det till firma? har hört att man ska ha något slags specialverktyg?

mvh /gröngölingen
Volvo Amazon 121 -65
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Lyftare

Post by J.LUNDIN »

Som regel så skall man alltid byta lyftare då man sätter i en ny kam beroende på att kam och lyftare slits in mot varandra. Var denna gräns går när man kan fuska med detta, är från fall till fall. Är det fråga om original delar eller tillbehörskammar från någon \"obskyr\" tillverkare med noll koll på kvalitén avgör ju till viss del det hela. Sedan behöver man ju inte slänga lyftarna varje gång, i många fall går dom att slipa om, åtminstone en gång. Diskussionen med omslipning av lyftare har ju varit uppe tidigare.

Anledningen till att man lättar lyftarna är för att minska masskraften på systemet. Har man tunga lyftare så har dom en uttalad tendens att följa sin egen väg över kamnocken då man varvar motorn mycket. Följden blir att ytan på kamnock,lyftare och ventilsäte slås sönder relativt snabbt.
Vid val av lyftarkvalité så skulle jag välja original och sedan vid behov lätta dessa.
Effektmässigt lär du inte på kort sikt se någon skillnad mellan olättad och lättad lyftare. På sikt kan dock den tyngre lyftaren slita mer på kammen, speciellt om du varvar motorn mycket.

Att byta kamlager själv utan verktyg är inte lätt, speciellt om de lager som skall monteras är \"för\" expanderade dvs. får exakt rätt mått då de kläms ihop vid montering. Äldre kamlager var man tvungen att bearbeta till rätt mått efter montering. Vanligtvis så skavde man in dom med skavstål, en metod som är mer eller mindre glömd idag. Även om man har rätt monteringsverktyg så kan det i vissa fall vara svårt ändå att montera dessa lager korrekt. Dom har nämligen en viss förmoga att vrida runt sig i samband med inpressningen, varvid oljehålen i lager och block inte linar upp rätt mot varandra.
Så, har du inte tillgång till rätt verktyg så tycker jag att du skall lämna detta jobb till någon som kan det.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

lyfter denna tråden med en fråga om lättning av ventillyftare!

jag hade tänkt lätta mina lyftare i stil meddessa, men då jag var ner till min morbror för att ta hjälp med att bygga en jigg, så frågade han om hålen som är där orginal (de ovala), om inte de var där för att de skulle kunna ställa ventilspelet mha. oljetrycket?, han har meckat mycket i sina dar (även om det var på fiat) så frågan är befogad, så jag undrar jag helt enkelt, är de där av den anledningen? om inte, varför är dom där?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Lyftare

Post by J.LUNDIN »

De ovala hålen beror på den gjutteknik man använt för att tillverka lyftarna med. Där hålen sitter har sandkärnans förankring suttit, underligare än så är det inte. :D
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

aha! det låter bra, då är det bara att börja lätta dom då :D

men min morbror påstog att de hålen inte finns/fanns på b16/b18, kan det vara så att de i början var helgjutna?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Volvo kom antagligen på att lättare lyftare var att föredra, de är ganska ihåliga om du kikar in i hålet!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

så kan det vara. jag är fullt medveten om att de är ihåliga
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Mugge
Posts: 47
Joined: Sat Mar 27, 2004 6:33 pm
Location: LKPG
Contact:

Post by Mugge »

ta inte i för mycket bara...har kompisar som kört av lyftare och då pratar vi om ihåliga fast orörda...kanske inte är så kul...
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Lyftare

Post by J.LUNDIN »

Använd alltid Volvo´s original lyftare även om dom i slutändan skall lättas. De tillbehörs lyftare som funnits har varit rena skiten, antingen har dom slitits ut väldigt snabbt eller så har dom haft en tendens att dela på sig. Sedan är det viktigt att man gradar av de lättningshål som man tar upp, helst skall man putsa av hålytan så det inte finns några repor eller dylikt som kan orsaka en framtida spricka.
Post Reply