Kaminställning...

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
jag rullar
Posts: 9
Joined: Tue Sep 06, 2005 9:04 pm

Kaminställning...

Post by jag rullar »

Kan kammen ha hamnat fel trots att kamdrevets linje sammanfaller med vevaxeldrevets punkt? Får inget komp nu känns det som och den går inte :(
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Ställ ventilerna, så att inte dem ligger öppna hela tiden.
Bygger amazon-66 med B20E motor
jag rullar
Posts: 9
Joined: Tue Sep 06, 2005 9:04 pm

Post by jag rullar »

Ventilerna verkar ha rätt spel... Frågan är bara om det är rätt i förhållande till vevaxeln?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Har du monterat vevaxeldrevet och kamdrevet med märkningarna mot varandra så ska de vara ok så långt. Har du kollat att drevet under fördelaren är rätt \"kuggad\" Ett halvt varv fel?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Ottomotorn (alltså en B18) är en fyrtaktare.
Så om du monterar ur tändstiftet ur ettans cylinder och
Tar bort ventilkåpan.
stoppa ner något tunt, långt i ettans tändstiftshål
Om du nu vrider runt motorn så kan du med hjälp av indikeringen i ettans tändstiftshåll avgöra när cylinden är i topp (ÖD= 0 grader)
Vid varannat varv skall båda ventilerna vara stängda (och samtidigt är ventilerna öppna på fyrans cylinder)
Så i detta läge kan du kontrollera att remskivan är rätt (0 grader) och ventilspelet (0,4? kommer inte ihåg)

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

När du väl kontrollerat det QV så fint beskrivit kan du kolla om fördelaren står rätt. Rotorn ska peka på sträcket på fördelaren. Gör den inte det så ta bort fördelaren och lyft upp drevet och sätt det rätt. spåret i drevet ska luta 35 grader.
Titta här :arrow: http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=707
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
jag rullar
Posts: 9
Joined: Tue Sep 06, 2005 9:04 pm

Post by jag rullar »

Det stora fiberdrevet hade hamnat fel! Nu funkar den igen men rasslar lika mycket som förr!! Det låter som en diesel men det försvinner på högre varv.
Post Reply