Hedlund Kamaxlar

Moderatorer
Post Reply
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

Hedlund Kamaxlar

Post by Smokey »

Snowmad Skrev:

Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
NH 193:an har jag använt i ett antal 2444cc B20 motorer i Rallycross. Den är körbar från 2000 rpm med full gas och 4:ans växel om du har koll på Insug och avgas avstämmningen.......
--------------------------------------------------------------------------------


Innebär det att \"gumman kan åka till ICA\" med en sån kam inmonterad?
Vad blir det för tomgångs kvalite' med den?
(vi förutsätter naturligtvis att allt annat \"lirar\")

Tomgångskvaliten är Superb. På storvolymarna med förgasare var tomgångsvarvtalet 1200 rpm. Lungn som en standardmotor i gången. Ingen tvekan när du trycker gasen i botten. Många tyckte att det var som en \"Handgranats Explosion\" när man rappade till på gasen!!!!

En av motorerna hamnade i Lycksele hos en kille som heter Peter Andersson. Körde på gatan med den och rastade Audi Quatros & Porshar mm enligt hans utsago..... Där efter hamnade den i Vindeln utanför Umeå och den killen hade problem med Vipparmarna som hade gjort sitt. (Ändrad utväxling) plus kopplings problem. Sedan har jag inte hört om denna motorn mer..... Peter bromsade den i Östersund hos JRS till 238 Hkr......... Bänkrekord för stötstångsmotor på den tiden.

Kanske någon vet var den finns i dag!?

/ IPE
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det här skrevs för länge sedan av någon som kallade sig \"10000rpm\" på gamla forumet, kan det vara samma motor det pratas om??

\"Hej allihop! Jag hade en gång i tiden en TrendAB-byggd B20 som var försedd med BOA5 alternativt BOA7. Motorn ifråga hade suttit i P-O Davidssons rallycross 142:a och producerade då 238 virila hk med 2,4 liters volym, eftersom jag hade den för rallybruk så ändrades volymen till stipulerade 2 liter och effekten sjönk därför till aktningsvärda 209 (av Trend bromsade, eftersom det var dom som gjorde iordning motorn), hur som helst så fungerade motorn fantastiskt bra i skogen, det drog bra från mellanregistret och upp till 7-8000 V/min. Den var f.ö försedd med Weber 48 r, specifikt bromsat extraktor till denna motor m.m.

Denna motor var den våldsammaste B20-motorn som jag hade i min ägo, min kamrat hade dock en värre som han köpte av grabbarna som då hade Salt&Peppar (dragraceAmazonen som härjade vilt på strippen på 70- och tidigt 80-tal......undrar var den är nu???). Den motorn hade Timos motor i Haninge, Stockholm, byggt. Den var strokad till 88mm och hade 93 i borr vilket gav en volym kring 2,4liter, aluminiumvevstakar, 8.78kam med dragracingpeak (nockvinkel kring 100grader), av Timo egenhändigt iordninggjorda Weber 50:s, Zing Zing brygga, vev (lättad 3,5kg), stakar (lättade 160gram/styck), svänghjul (av skelettvariant) m.m, dessutom ett 4-1 grenrör som Timo exklusivt gjort till denna motor. Denna sugmotor bromsade 250hk, den växlades för hållbarhetens skull vid 8500 men drog gladeligen upp över 9000 v/min. I Salt&Peppar lyckades dom avverka 402meter på låga 11 r vilket är extremt bra med en gammal sugmotorförsedd B20 i en Amazon, låt gå för att bilen då endast vägde drygt 700kg pga rörram, dom irriterade iallafall jänkebilsägarna i SA-klassen mycket.

Mycket roliga minnen dyker upp i en gammal mans huvud när man tänker tillbaks på detta, spåren går aldrig ur, Amazon är och förblir den ultimata Volvon.

mvh

Alltid snäll i tanken\"
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

2444 cc

Post by Smokey »

Tack för tipsen men det är inte den...... Systermotorn har jag koll på och den finns i Klippan i en P1800.... Orörd efter renovering för ca 10år sedan!!!!

/ IPE
Amazon 4-d Automat, Duvblå 65:a (RIP)
Volvo 142, Cypressgrön 73:a (RIP)
B18-B20 Retro 16valve Head, Test engine in Dyno :-)
J.Lundin

Smokey topp

Post by J.Lundin »

Är det bara jag som reagerar på att du skriver om en B20 16V topp bland dina bilar. Vore kul om du utvecklade det hela en aning, vad är det för topp :?:
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Se \"allmän kamaxeltråd\"...

Förresten Janne, är det inte dags att regga en användare nu, med nytt forum och allt?? :)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

Re: Smokey topp

Post by Smokey »

J.Lundin wrote:Är det bara jag som reagerar på att du skriver om en B20 16V topp bland dina bilar. Vore kul om du utvecklade det hela en aning, vad är det för topp :?:
Skulle gärna utveckla det mer...... Men :twisted: Bättre att vänta tills de sista detaljerna har fallet på plats så kommer mer info!!!!!!! :)

Ps Har lokaliserat ett B20 topplock i ALUMINIUM !!!! Troligt vis det enda kvarvarande. Bilder komer!!! Killen som har det kan eventuellt tänka sig att sälja det om RÄTT Summa bjudes!!!!
Amazon 4-d Automat, Duvblå 65:a (RIP)
Volvo 142, Cypressgrön 73:a (RIP)
B18-B20 Retro 16valve Head, Test engine in Dyno :-)
Post Reply