Fråga till smokey ang hedlundkamaxlar

Moderatorer
Post Reply
ama65

Fråga till smokey ang hedlundkamaxlar

Post by ama65 »

ang listan ?? Ex I 101 A 106 = insug 101 gr avgas 106 gr om det stämmer får jag inte ihop de... en insugnock kan ju inte ha en (separat vinkel) vinklen mäts ju imellan avgas och insug o därmed inte ha separata vinklar ??? Kan de va så att det finns alternativa vinklar på i övrigt samma kam??
ama65

ang ovanst

Post by ama65 »

Frågan ovanstånde avser givetvis nockvinklen mätt i antal grader på kamaxel.. Mvh För övrigt har jag kommit över en fräsch beg NH :193 kam med tillägg 2 i beteckningen DVS läst på kam NH193 2 vad betyder det??
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

Re: Fråga till smokey ang hedlundkamaxlar

Post by Smokey »

ama65 wrote:ang listan ?? Ex I 101 A 106 = insug 101 gr avgas 106 gr om det stämmer får jag inte ihop de... en insugnock kan ju inte ha en (separat vinkel) vinklen mäts ju imellan avgas och insug o därmed inte ha separata vinklar ??? Kan de va så att det finns alternativa vinklar på i övrigt samma kam??
Lägg samman 101+106= 207 Dela med 2 = 103,5 VIlket är Nockvinkeln mellan Insug och Avgas. 101 Grader innebär att kamaxeln är slipad förställd 2,5 grader ( 103,5-101 = 2,5 )

Nisse slipar kamaxlarna Rätt från början så att du slipper Fila på Kamdreven för att få rätt inställning( Förställd eller retarderad Kamaxel). Detta missar många av hans kollegor när de slipar kamaxeln.

NH193 2 Har jag ingen aning om vad det kan vara. Du borde även ha märkningen för nockvinkeln på kamaxeln Typ 103,5 på ändan.

Det står inte möjligen 193/2 ????

/IPE
Amazon 4-d Automat, Duvblå 65:a (RIP)
Volvo 142, Cypressgrön 73:a (RIP)
B18-B20 Retro 16valve Head, Test engine in Dyno :-)
ama65

hedlundkam...

Post by ama65 »

Tjena! tack för svaret,det ljusnade nu!! :) Jo kamaxeln är märkt NH193/2 har dock inte läst av den med egna ögon än....väntar på bussgodset! så vad står 2:an för... :?: ska bli förbenat kul att testa denna kam i min maskin 2,4lit dellorto 48or optiflow skall busas på gatan med...Amazon givetvis!!
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

Kamaxelärkning

Post by Smokey »

NH 193/2 Då är det roligt vis så att Insugsprofilen är 193 och avgasprofilen 192..... Kolla i listan på respektive profil vad nock lyftet är och mät sedan på din kamaxel så tror jag du får det till åvan nämda kombination.

Mvh / IPE

OBS Använd endast NYA Volvo Orginal lyftare.... Alla andra lyftare har en för bred fasning mot anläggnigsytan så att diametern på lyftarfoten blir förliten och lyftaren gräver sig in i kamaxelnocken!!!!
Amazon 4-d Automat, Duvblå 65:a (RIP)
Volvo 142, Cypressgrön 73:a (RIP)
B18-B20 Retro 16valve Head, Test engine in Dyno :-)
Post Reply